SHARE

“Противозачатъчните правят жените неатрактивни и луди”, “Какво е по-добре да зарази детето ви – феминизъм или рак?”, ”Гей правата ни правят по-тъпи, време е пак да се крият в килера” – това са само част от заглавията от американския Breitbart News. Може и да не сте чували за сайта, но скоро той ще стъпи на европейския континент – като ще отвори свои клонове във Франция и Германия.

Ако трябва да се опише какво точно е Breitbart, може би е най-добре да се използва аналогия със сайтове като Russia Today и българския ПИК – и двете медии са проводник на лъжи и манипулации, но не изпитвате естетическо отвращение, като гледате Russia Today. В същото време лъжите на ПИК са далеч по-очевадни, но и по скандални, а профанният стил на статиите обикновено е поднесен със голяма доза лична злоба.

Е, Breitbart е “най-доброто от двата свята” – статиите в него са очевидни лъжи за огромна част от населението (напр. че една от съветничките на Клинтън е шпионин на Саудитска Арабия), но те изглеждат толкова скандално, че получават множество споделяния. Същевременно в тях липсва личното отношение и медията има претенцията, че поднася сериозни новини, а не е жълта.

Breitbart се смята за флагман на движението alt-right – алтернативното дясно, което има богата армия от тролове, разпространяващи всякакви конспиративни теории – от рептилите и кемтрейлс до това, че всички с противоположно мнение са платени от Сорос. Това е и движението, което обича да плаши с инвазии от мюсюлмани джихадисти, а някои привърженици смятат, че евреите контролират света. От Washington Post са изготвили подробен материал, който анализира техните тролски атаки, убеждения и тяхната цел.

Това е и американското движение, което припознава за свои идоли Доналд Тръмп, Найджъл Фараж, Марин льо Пен и “Алтернатива за Германия”. През 2014 г. – две години преди Brexit вота – Breitbart отвори врати в Лондон, а сега преди изборите във Франция и Германия те смятат да стигнат и до Берлин и Париж.

Сайтът е основан от Андрю Брайтбарт през 2007 г. и до смъртта му през 2012 г. в изданието намира място и истинска журналистика и критика към управниците във Вашингтон. Дори тогава обаче те произвеждат манипулации като монтаж на служител в департамента по земеделие, от който излиза, че той се изказва негативно за белите мъже. Когато медията публикува монтажа, служителката Шърли Шерод бива уволнена от президента Обама, но впоследствие е върната на работа, защото се разбира, че кадрите са манипулирани и тя не е казвала това, което се твърди.

След смъртта на Андрю Брайтбарт изпълнителен директор на сайта става Стивън Банън, който по негови думи превръща изданието в “платформата на alt-right”. Един от редакторите на Breitbart Бен Шапиро напуска медиятa през 2016 г., като заявява, че “Банън е извратил наследството на Брайтбарт”.

През настоящата година Стивън Банън стана и изпълнителен директор на кампанията на Доналд Тръмп за президент на САЩ, а преди дни се разбра, че той ще намери място и в Белия дом като “главен стратег” на президента Тръмп. След като следващият президент обяви назначението му от правозащитната Антидифамационна лига, бореща се срещу антисемитизма, излязоха със становище, с което “силно се противопоставят на назначението на Стийв Банън като старши съветник и главен стратег на Белия дом”. Те също така заявяват, че е “тъжен денят, в който на човека, ръководел флагмана на alt-right – слабо организирана група от бели националисти и неприкрити антисемити и расисти – му е възложено да бъде високопоставен служител в “дома на народа”.

Същевременно Стивън Банън получи поздравления за новата си позиция от племенницата на Марин льо Пен и едно от основните лица на френския Национален фронт – Марион льо Пен. “Отговарям с “Да” на поканата на Стивън Банън, изпълнителен директор на президентската кампания на Доналд Тръмп, да работим заедно.” До момента не е ясно каква покана е отправил Банън към Националния фронт, но той неколкократно е изказвал комплименти както за фамилията Льо Пен, така и за Найджъл Фараж.

В книгата си от 2015 г. “Лилавата революция” Фараж описва срещите, които е провеждал с “неговия тип” Стивън Банън, след като той отваря лондонския офис на медията. Смята се, че точно Стивън Банън е връзката между Фараж и следващия американски президент – който неколкократно говореше на предизборни събрания на Тръмп и беше първият чуждестранен политически лидер, срещнал се с Тръмп, след като бе избран за президент.

Интересното в тази история е, че подобно на руските пропагандни издания като Russia Today и Sputnik и Breitbart започва своята експанзия в Европа. Всички те изглежда да подкрепят едни и същи политици, които искат да сринат Европейския съюз и отношенията на САЩ с Европа. Популизмът, който днес е в своя апогей, идва ръка за ръка със своите медии на постистината – за които фактите нямат значение, а надигането на най-страховитите призраци от миналото е основна цел.

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.