SHARE

ТерминалНО публикува поредица от текстове на експерт по сигурността, който изследва проблемите със заплащането на служителите в МВР на всички нива в системата​

С това свое изследване искаме да покажем до каква степен са увеличени заплатите на служителите в МВР и дали не следваше този анализ да бъде доведен до знанието на политическото ръководство на МВР, на държавата и законодателната власт. Ако всичко това бе направено преди вземане на решението за увеличаване на заплатите, то размера на същите би имал по-справедлив вид.

С промяната в Наредбата за определяне размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) и размера на минималните и максимални заплати за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение, увеличените заплати ще бъдат начислени и изплатени през месец март 2025 г. С това изследване ще покажем само част от длъжностите, за които увеличените заплати, ще надхвърлят определения максимален осигурителен доход за страната и това ще се отнася за всички останали длъжности с по-високо място в йерархията на длъжностите.

За длъжността „Старши полицай“ (най-масовата младша изпълнителска длъжност в МВР) заплата “за длъжност” е 2 327 лв. и като прибавим към нея различните видове допълнителни възнаграждения, а именно: допълнителното възнаграждение за прослужено време (средно около 34%), за изпълнение на специфични служебни дейности (средно около 150 лв.) и извънреден труд (средно около 10 часа на човек на месец) се получава сума от около 3 420 лв. За длъжностите „Командир на отделение“, „Младши експерт“, „Младши полицейски инспектор“ и др.(най-високата младша изпълнителска длъжност в МВР) заплатата “за длъжност” е 2 512 лв. и като прибавим към нея допълнителното възнаграждение за прослужено време (средно около 34%), за изпълнение на специфични служебни дейности (средно около 150 лв.) и извънреден труд (средно около 10 часа на човек на месец) се получава сума от около 3 665 лв. Максималният осигурителен доход за месец март на 2025 г. е в размер на 3 750 лв. Обръщам внимание, че през месец март служителите ще получат и разликите във възнагражденията си за месеците януари и февруари 2025 г. или може да се приеме твърдението, че на всички служители в МВР за месец март 2025 г. ще бъдат начислени възнаграждения над максималния осигурителен доход за страната. За сравнение, осигурителният доход на един държавен служител от администрацията с висше образование и висока длъжност, напр. „началник на сектор“, ще бъде в размер на 3 500 лв. Тези натоварени служители със средно образование „на терен“, които в много случаи са или портиери, или „телефонисти“ в районното, ще получават по-висока заплата от служител от администрацията, заемащ висока длъжност с висше образование и притежаващ допълнителна квалификация.

За длъжността „Полицейски инспектор VI-а степен“ в Районно управление към Областна дирекция на МВР (най-ниската изпълнителска длъжност в МВР) заплатата ”за длъжност” е 2 804 лв. и като прибавим към нея допълнителното възнаграждение за прослужено време (средно около 34%), за изпълнение на специфични служебни дейности (средно около 150 лв.) и извънреден труд (средно около 10 часа на човек на месец) се получава сума от около 4060 лв. За длъжността „Началник на група в Районно управление към Областна дирекция на МВР“ (най ниската ръководна длъжност в МВР) заплатата “за длъжност” е 3111 лв. и като прибавим към нея допълнителното възнаграждение за прослужено време (средно около 34%), за изпълнение на специфични служебни дейности (средно около 150 лв.) и извънреден труд (средно около 10 часа на човек на месец) се получава сума от около 4 470 лв. Максималният осигурителен доход за месец април на 2025 г. ще е в размер на 4 130 лв. 

От изложеното до тук е видно, че около 20 % от длъжностите за държавни служители със статут по ЗМВР доходите са много близо до максималния осигурителен доход за страната, а за останалите 80 % от длъжностите същият е надвишен, като за една част той е надвишен още в заплатата ”за длъжност”.

Принципът за определяне на тези заплати бе приет от законодателя след настояване на синдикалните организации в МВР, но не следваше ли този анализ да бъде направен от служителите на ДПУБ, които се занимават с определянето на конкретните заплати на служителите? Или „тези експерти“ само мислят за собствените си заплати и доходи, т. е. експертизата им е дотолкова. С такъв анализ следваше да бъдат запознати министъра на вътрешните работи, министъра на финансите, министъра на труда и социалната политика, народните представители, синдикалните организации в МВР и др. И ако капацитетът на служителите от звеното за работните заплати в МВР за пореден път се оказа посредствен, то как това не е било отчетено от ръководителя на звеното методолози в ДПУБ? Но може би просто не му е било позволено да изкаже мнение. Както изложих в предишна публикация, експертите не растат по дърветата, а се създават с време и много труд, за да може директора с лека ръка да ги освободи. И ако някой е допуснал грешка и след това се е разкаял е редно да му бъде простено и да бъде върнат („За всяка грешка има прошка“ принцип от Римското право), за да има някаква експертиза в звеното. Защото тази аномалия с осигуряването на служителите от службите за сигурност и обществен ред не само в МВР, а в останалите ведомства и структури може да доведе до катастрофални последици за осигурителната система в България. Това ще доведе до рязко повишаване на средния осигурителен доход за страната, който оказва пряко влияние върху размера на отпусканите пенсии или с други думи рязко ще се повиши размера на новоотпуснатите пенсии. И какво ще се получи, уважаеми читатели? Работещите пенсионери в МВР, които както се разбра са около 15% от всички служители, ще получат трикратно увеличение през годината – първо заплатата с 55%, второ – ще се увеличи размера на пенсията, трето – ще се увеличи и размера на обезщетението при напускане. Само за сравнение, през 2012 г. при численост на МВР над 55 000 служители, доходи над максималния осигурителен доход за страната в МВР получаваха главният секретар на МВР и директорите на дирекции в МВР (не повече от 100 човека).

След ненормалното увеличение (по експертизата на директора на ДПУБ) на заплатите за длъжностите „Главен секретар на МВР“ и „Заместник главен секретар на МВР“ преди три години, основната заплата на главния секретар е по-висока от тази на заместник-министрите. Като допълнение не следва да се пренебрегва и фактът, че при уволнение на тези служители, „за благодарност“ същите ще получат обезщетение в размер на 20 заплати, които ще се равняват на около не по-малко от 150 000 лв. Това са финансови средства, за които не са предвидени данъци осигуровки и др. Да не говорим тук и за това, че освен тези 150 000 лв., същите имат натрупан и значителен брой неизползван отпуск, тъй като единствено в силовите структури не се прилага 2-годишния срок за погасяване правото на отпуск. Надали има служители в МВР, които да не са натрупали по-малко от 100 дни неизползван отпуск. Както не са редки и случаите, при които ръководни служители имат натрупани 300 и повече дни. При изплащане на тези отпуски сумата ще надхвърли 220 000 лв. обезщетение за един човек (от посочените длъжности). Да не говорим и за това, че в МВР липсва единна система за ползване на отпуските и по тази причина никой от ръководния състав на министерството не знае колко дни неизползван отпуск има.

Тъй като много се говори, че увеличение на заплатите трябва да имат само служителите, които са „на терен“ от показаното дотук се вижда какво е тяхното увеличение. Но те не могат да имат високи постижения от своята дейност, ако не бъдат подпомагани от звената за осигуряване и обслужване, т. нар. „чантаджии“. И ако нормативната база повелява те да получат увеличение, съобразено с постигната оценка от цялостната им дейност през предходната година, и това увеличение да е от 3 до 20% (в зависимост от оценката) за тези служители е планирано увеличение само до 5%. А става въпрос за по-малко от 10 % от всички служители на МВР. И ако за най-ниската ръководна длъжност показахме, че осигурителният му доход е около 4 470 лв., то на директор на административна дирекция е до 5 200 лв.

В предишна публикация обърнах внимание как командир на отделение получава доход с 320 лв. повече от дохода на млад служител на инспекторска длъжност (завършил Академията на МВР през същата година). След това увеличение на заплатата разликата между тях вече е 640 лв., но нещата се задълбочават още повече, като вече и дохода на старши полицая е с 408 лв. по-висок от този на полицейския инспектор. Така че тази аномалия не само, че не се решава, но се и задълбочава.

Ще обърна внимание и на т.нар. допълнително възнаграждение за специфични служебни дейности. Там също нещата определено не са законосъобразни. В действащата към момента Наредба № 8121з-1060 от 26 септември 2019 г. е регламентиран начина на определяне на база, от която се изчислява размера на всяко едно допълнително възнаграждение (чл. 10 от Наредбата). Тази база е обвързана и препраща към старата разпоредба на текстовете от ЗМВР по отношение на определянето на минималния размер на основното възнаграждение на служителите, където ежегодно в закона за бюджета за съответната година се определяше сума (в проектобюджета на Република България посочената база не се отнася за МВР). В момента изплащането на допълнително възнаграждение за специфични служебни дейности не е прекратено и се изплащат суми и то значителни по размер, без да има нормативно основание (удължаването на действието на бюджета за предходната година е само по отношение на финансирането). Така че след приемането на Републиканския бюджет за 2025 г., е редно да се преустанови изплащането на това възнаграждение (за около два месеца), докато не се промени нормативната база. До настоящия момент такива поправки не са публикувани за обсъждане, а за прилагане на съкратения срок за обсъждане няма основание. 

Докога ще се позволяват разходи от бюджета на МВР, за които няма законово основание за харченето им? Явно няма воля да се отчете и признае това, да не говорим да се предприемат действия за търсене и понасяне на отговорност. Докога действията на „калинките“ във финансовото звено на министерството ще продължават да нанасят вреди и щети на министерството? Да не забравяме и нанесената щета и с изплащането на т.нар. пари за храна на държавните служители, които по груби изчисления ще възлязат на около 18 000 000 лв. разход от бюджета за 2025 г. и виновникът за това отново е същият.

И последно, само за пълнота, трябва да се споменат и две решения на българския съд, отново с последствия върху бюджета на МВР – преобразуваните служители и Наредбата за ССД. Но с такива експерти – толкова. Те не само не искат да поправят нещата, но явно и не могат.

Вижте и предишните статии в поредицата:

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.