SHARE

От Марк Скот за POLITICO

Повече от половината от европейците може да са виждали някаква форма на дезинформация, създадена от руските играчи в социалните мрежи преди европейските избори според анализ, с който POLITICO се запозна.

Докладът на SafeGuard Cyber, базирана в САЩ фирма за киберсигурност, съвпада с критика, че технологичните компании, особено Facebook, не правят достатъчно, за да осуетят фалшивите новини, и че европейските гласоподаватели могат да бъдат обект на усилия за манипулиране на тяхното мнения за имиграцията и за Европейския съюз.

Преди изборите в целия съюз, които са от 23 до 26 май, експертите откриха огромна мрежа от автоматизирани профили в социалните медии, за които се твърди, че са контролирани от руски играчи, които подхранват екстремистки възгледи като умножават съдържанието, създадено от крайнодясната „Алтернатива за Германия“, както и от различни поддръжници на напускането на ЕС в Обединеното кралство.

Целта на тези усилия според анализа е да се преекспонират проблемите, които са предмет на разделение в европейските страни, за да се подкопаят демократичните институции и да се създадат вътрешни напрежения по начин, който в крайна сметка благоприятства руската държава.

„Те създадоха наратив във всички страни специално за европейските избори“, каза Отавио Фрайре, съосновател на SafeGuard Cyber, фирмата, която проведе анализа в целия ЕС в продължение на десет дни до 10 май.

Той каза, че теми като анти-Европейския съюз и анти-лидери като Емануел Макрон и Ангела Меркел, както и противоречиви теми като Brexit привличат специално внимание от подкрепените от Русия автоматизирани профили.

„От тактическа гледна точка те вече са успели да разпространят тези послания“, Фрайре.

POLITICO не можа да провери самостоятелно дали профилите в социалните медии, описани в анализа, са свързани с Русия, а SafeGuard Cyber не е предоставил списък на потребителите, за които се казва, че са свързани с Русия. Независими изследователи поставят под въпрос дали компанията за киберсигурност ще може да потвърди с точност, че тези акаунти са свързани с кампания за чуждестранно влияние.

Фрайре заяви, че неговият екип е използвал повече от 50 идентификатора, включително мястото, от което са изпратени посланията и връзката им с предишна активност, за да провери дали профилите са свързани с руските интереси и Русия. Компанията е направила база данни с около 500 000 така наречени трол или бот акаунти, които са участвали в кампанията.

„Произходът идва от Русия и цели да повлияе на местните политически кампании”, добави той.

Като част от кампанията за дезинформация подкрепяните от Русия профили в социалните мрежи, умножават местните съобщения от екстремистки групи – отляво и отдясно, за да сеят раздор според анализа.

Това представлява стратегическа промяна в сравнение с президентските избори в САЩ през 2016 г., когато руските групи създаваха оригинално съдържание, често преструвайки се, че са местни американски гласоподаватели, за да увеличават разделението около теми като движението „Черните животи имат значение“ или в подкрепа на правото за притежание оръжие.

Европейската амбиция на Макрон на прицел

Тъй като собствениците на социалните медии и правителствата вече са по-добре запознати с този подход, чуждестранните играчи се насочиха към популяризиране на вече съществуващо съдържание вътре от самите страни – тактика, която е по-трудно да бъде проследена и забранена чрез законодателни регулации.

„Създаването на нещо от нищо е наистина трудно“, казва Бен Ниммо, анализатор на дезинформацията в Атлантическия съвет, който не е участвал в създаването на киберанализа на SafeGuard. „Много по-лесно е да се умножи съществуващото съдържание.“

Общо половината от населението на Европа, или около 240 милиона души, може да са били изложени на някаква форма на кампания за дезинформация, подкрепена от Русия според анализа на SafeGuard Cyber. Той се основава на общия обхват на усилията за умножаване на съдържание в Twitter, Facebook и YouTube, които са прегледани между 1 май и 10 май.

Фокусът на тези дейности са предимно най-големите държави в Европа според броя на политиците им в Европейския парламент. Но по-малките държави, за които се смята, че са в руската сфера на влияние, както и балтийските държави също получават високи нива на дезинформация в социалните медии.

Във Франция например Отвореното писмо, публикувано от френския президент Еманюел Макрон през март, което имаше за цел да съживи европейския проект, се превърна в основна цел на дезинформацията, подкрепена от Русия. Веднага след публикуването на писмото дейността, свързана с тези автоматизирани профили в социалните медии, се е повишила с почти 80%, най-вече в посока насърчаване на местни идеи и съдържание, които дискредитират проевропейската позиция на Макрон.

По подобен начин във Великобритания, където политическите разделения са големи, тъй като страната гласува за излизане от ЕС през 2016 г., спонсорираната от Русия дейност остава постоянна в подкрепа на продължаващите въпроси относно това дали Великобритания ще участва в предстоящите избори за ЕС. По време на неотдавнашния дебат за това дали британските законодатели трябва да приемат споразумението за Brexit, договорено от Тереза Май, подкрепените от Русия акаунти насърчаваха както анти-, така и про-брекзит позиции, за да насъскат разделението сред местните избиратели според анализа.

Страната, която е получила най-голямо внимание, е Германия

Повече от една четвърт от подкрепеното от Русия съдържание е съсредоточено върху най-голямата европейска икономика, в която крайнодесните успешно провеждат кампания с антиимиграционни и анти-ЕС послания. Ангела Меркел, която скоро ще се оттегли като лидер на страната, също се ползва със специално внимание от подкрепяните от Русия социални медийни групи. Александър Зенгерлауб, ръководител на проекта за дезинформация във Фондация „Отговорност“, базиран в Берлин мозъчен тръст, заяви, че все още не е ясно дали такива координирани кампании за дезинформация ще променят генерално нагласите на хората при гласуване. Често тези фалшиви истории остават ограничени до крайнодесни групи и техните последователи.

„Фейсбук е добър начин да мобилизирате собствените си избиратели – каза той, – но в крайна сметка трудно е да се измени политическото мнение на хората.“