Google стана поредният интернет гигант, който призна в разгара на вътрешно разследване, че Русия е използвала услугите на компанията като инструмент за влияние в изборите в САЩ миналата година. Което е още едно потвърждение, че Русия е използвала инструментите на дезинформацията, за да раздели и радикализира американското общество по наболели теми. Това потвърждава заключенията на разузнавателната общност в САЩ и скорошните признания на facebook.
Мащабите на кампанията за влияние в изборите в САЩ през 2016 г. наброяват стотици хиляди долари, които са купили реклами, достигнали до милиони избиратели. Подобни методи са безпрецедентни, но можем да бъдем сигурни в едно – официално се намираме в новата история на войната, в която хибридната стратегия е наклонила везните в изборите в първата световна сила.
Здрава основа
Успехът на подобна стратегия се дължи най-вече на факта, че руската дезинформация стъпва на вече съществуваща местна основа с проблеми, силно характерни за нацията – в случая САЩ. Тя не фабрикува изцяло нови наративи и не чертае разделителни линии – тя просто оказва натиск над вече съществуващите такива.
Така се разпространяват YouTube видеа с полицаи, които пребиват американци по улиците (съществуващият проблем с полицейското насилие, особено над цветнокожи); текстове, които твърдят, че мюсюлманите в Мичиган получават помощи за четири съпруги (многоженството е силно противоречиво на американските ценности, което се подсилва и от религиозните различия с исляма, а Welfare системата за помощи е основен проблем, за който спорят републиканци и демократи); клип от репортаж по местни новини за двама ветерани, които са обрани в студената зимна нощ (ветераните и военните в САЩ са почитани почти религиозно).
Нещо повече – в случая гореизброените материали се пишат от американци. Повечето от авторите, с един от които се свързва и „Ню Йорк Таймс“, ясно осъзнават, че влизат в пропаганден наратив. Но тези единици поддържат определена позиция, често съзнателно захранвана с невярна информация, и в случая за тях не е важно къде се озовават „творенията им“, стига да бъдат прочетени. Това е взаимноизгодна пасивна връзка, в която Кремъл служи като мегафон за пропагандата, а те захранват руските фабрики със 100% Мade in America материал.
Реклама, създадена специално за теб
Руски оперативни агенти купуват реклами в услугите на Google, като от компанията откриват, че хиляди долари са похарчени за таргетирани послания през YouTube и gmail заедно с търсачката и рекламната мрежа DoubleClick. Тук нещата стават сериозни – за разлика от например телевизионните реклами днес Facebook и Google позволяват така нареченото „профилиране“ и „таргетиране“ на потребители, което позволява да обстрелват индивидуалния интернет потребител с реклами, които засягат пряко неговите интереси.
Случвало се е на всички ни – неволно отваряш реклама във Facebook и на следващия ден Google, Facebook и цялото войнство са готови с предложения, които са пряко свързани с този един-единствен клик. Джонатън Албрайт, специалист по дигитална журналистика от Колумбийския университет, казва пред Washington Post, че от гледна точка на маркетинга: “Това е маркетинг за социални медии на ниво експерт… и е отлично свършена работа”.
Преимуществото на този вид реклама, която е изключително евтина и може да набере инерция на разпространение, е, че може да достигне до милиони. Така дезинформацията е обсипвала най-тежко т.нар. „спорни“ щати, където вотът не е бил сигурен. В други случаи ретаргетиране е позволявало на рекламите да се появяват директно в мрежата, така че влиянието се простира далеч извън социалните мрежи.
Формула за успех
Човешките чувства горят много по-бързо, отколкото се разпалват умът и мисълта, казал е някога Уайлд. Това е и ефектът от руската пропаганда – тя работи на първично, чисто човешко ниво, което успешно прави популистка политика. Проучването на New York Times на стотици публикации показва, че формулата за успех изглежда така: гняв към управляващите или политическата система + пристрастия + дезинформация.
Руските страници имат гръмки имена, които лесно биха могли да минат за някоя новосформирана българска партия: “Да бъдеш патриот” и “Сигурни граници” например. Други постове пък включват странни фрази, които не се използват в американския английски и очевидно са писани от ботове, но изобилието от коментари и спорове в интернет дава достатъчно свобода да се заемат фрази, а защо не и цели дискусии, които да се препубликуват като оригинално съдържание. Освен това съдържанието се текства сред различна публика, като с помощта на това се е определяло кое и как циркулира най-ефективно и достига до най-много хора.
Какво ще се случи оттук нататък? Най-доброто тепърва предстои: разследванията продължават, а служители на двете най-големи социални мрежи и Google ще свидетелстват пред Сената през ноември.
Междувременно администрацията на Белия дом е обект на разследване от специалния прокурор Робърт Мълър и която си е говорила с Русия както през задни, необявени канали, така и чрез множество бизнес сделки. Администрация, която не само че не е успяла да прокара нито една от целите си за почти година управление, но и е постоянно в състояние на криза. Вчера един от най-влиятелните републиканци в сената заяви: „Знам със сигурност, че всеки ден в Белия дом е ден, в който някой се опитва да озапти президента“.
Снимка: CNN