SHARE

Франция спира продажбите на бензинови и дизелови автомобили до 2040 г. „Волво“ обяви, че ще прави единствено изцяло електрически или хибридни коли от 2019 нататък. Новият модел на „Тесла“ започва от 35 000 щ.д. (без данъци) – първи опит да създаде достъпна за масовия пазар електрическа кола.

Нидерландия планира забрана над горивата за 2025 г., а някои федерални провинции в Германия си поставят за цел 2030 г. Индия също претегля идеята за забрана по същото време, освен това иска да въведе електрическите автомобили на пазара „повсеместно“. Великобритания, която понася тежки критики за бавното въвеждане на мерки срещу замърсяването, ще въведе нови забрани до 2040. С една дума, в близкото бъдеще се очаква електроавтомобилите да доминират пазара – докато не останат единствената възможна опция.

Най-голямото преимущество на електромобилите: не ви трябва гориво. Дори хибридните автомобили, които използват бензинов двигател, успяват да елиминират голяма част от разходите за гориво. Поддръжката също има своите плюсове – смяната на маслото остава в миналото, скъпата работа по повредите на двигателя – също. Спирачките се износват по-малко, което съответно налага по-рядка смяна на механизмите в сравнение с днешните автомобили. Електрическите автомобили стават все по-достъпни: Hyundai Ioniq например започва от 23 000 щ.д.,  Renault ZOE върви от 23 000 до 39 000 щ.д., 2017 Nissan Leaf е едва 31 545 щ.д. 

Множество компании в Щатите вече предлагат специални кредити, които свалят цените наполовина. Все повече държави поощряват закупуването на електромобили, освобождавайки потребителите от определени данъци. Статистиките пък показват, че броят на електрическите автомобили нараства – ако през 2013 г. само 3500 от новорегистрираните автомобили във Великобритания са електрически, то тази година броят им е над 63 000. Световният пазар за електромобили също расте с Китай начело, където само през декември миналата година са продадени половин милион електромобила.

Не само че спестяват пари в дългосрочен план – електромобилите са точно толкова безопасни за шофиране, колкото и обикновените коли. Те намаляват и звуковото замърсяване, тъй като са в пъти по-тихи, като същевременно осигуряват гладко движение и по-добро ускоряване на големи разстояния.

Страховете на потребителите: „Падането на батерията“ някъде в пустошта. Същото, разбира се, може да се каже и за бензиновите и дизелови двигатели. Но с нарастването на електромобилите ще нараства и броят на станциите за зареждане – подобно на бензиностанциите, които никнат като гъби от популяризирането на автомобилите до наши дни. Дълго време за зареждане? Все повече стават публичните „бързи“ станции за зареждане, които добавят до 50 мили за около 20-25 минути зареждане. Те са налични в региони, в които има висок брой на електромобили в употреба. А с развитието на технологиите е сигурно, че този проблем ще бъде разрешен. Последният аргумент би бил липсата на достатъчно избор – нужно ли е да казваме, че сигурно с подобни проблеми са се сблъсквали и създателите на дизеловите и бензиновите автомобили?

А производството на литиево-йонните батерии, с които се зареждат автомобилите? Експерти изчисляват, че при стандартните автомобили от 10 до 20% от вредните емисии са резултат на процеса на производството на автомобила. Въпреки че при електрическите коли производството на батериите прибавя въглероден двуокис към тотала на вредните емисии, изхвърлени в атмосферата, то е определено като „тривиално“ в сравнение с  53% спестени от неизгарянето на горива, а впоследствие рециклирането на батерията възстановява 70% от вредните емисии. В допълнение на това може да кажем, че технологията се подобрява с всяка изминала година и подобни проблеми в никакъв случай не остават без решение – дори напротив.

С една дума – електромобилите остават най-добрата възможна алтернатива с реална полза както за планетата, така и за потребителя. И след като „Тесла“ обяви, че най-обикновеният вариант на новия „Модел 3“ ще струва едва 35 000 долара – цената на стандартен седан в САЩ, остава единствено да убеди клиентите, че eлектромобилите са вариантът на бъдещето. Избор, който си заслужава.

 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.