SHARE

Пропагандата никога не закъснява. Тя се появи и вчера, точно четири дни след като движение „Да, България“ сезира Европейската служба за борба с измамите за доклада на турските служби, в които се споменава за активната роля на пеевската „Булгартабак“ в контрабандата на цигари в Турция.

Българската столица осъмна накичена с плакати, съдържащи клеветнически твърдения срещу лидера на партията Христо Иванов, а част от плакатите бяха залепени до редакциите на „Икономедиа“, където е заснето и видео на извършителите.

„От видеото се вижда как плакатите са залепени около полунощ в неделя срещу понеделник от момчета, които крият лицата си с качулки и кърпи. Вижда се също, че след като приключват с операцията, покрай тях минава полицейски патрул. Служителите на МВР спират при колата на плакатната група, остават няколко минути до тях, след което двата автомобила тръгват в различни посоки“, разказва „Дневник“ за случилото се.

Успоредно със случващото се у нас, подобна пропагандна пантомима се разигра и на френската политическа сцена. За това удоволствие обаче има и осъдени на първа инстанция в Париж, както и изключени от партийните редици. 

В плакатите за „Да, България“ нямаше нищо ново – елементът на заговор от голям мащаб, присъствието на поне един евреин – Джордж Сорос, таблоидни каламбури, подигравателни колажи, „партията, окупирала съдебната власт“, „партията, финансирана от олигарси“ и така нататък.

Такъв характер имаше и изображението, провокирало политически скандал във Франция.

Бурята се разрази, след като политикът и член на Социалистическата партия Жерар Филош публикува в Twitter пропагандна снимка на президента Еманюел Макрон, обрисуван  като Хитлер, заменил пречупения кръст със символа на долара и доминиращ света. Зад гърба му се виждат трима евреи, Патрик Драфи, Джейкъб Ротшилд и Жак Атали, както и американският и израелският флаг. Заглавието гласи „En Marche – напред към световния хаос“.

Няма как да публикувам оригиналния туит, тъй като той вече не съществува. Съществува обаче негов скрийншот, публикуван от Рашид Темал, координатор на социалистите, който започна процедура за изключване на Филош от партията часове след публикацията. 

Оригиналната публикация на Филош наричаше президента Еманюел Макрон „мръсен тип“, факт, който французите тепърва щели да разберат. 

 

Образът на президента Макрон като „президент на богатите“ и кукла на конци, управлявана от въпросните богати, усърдно е култивиран както от крайнодясното, така и вече и от крайнолявото. Това беше основната опорна точка на провалилата се кампания на Марин льо Пен, това е продължаващата опорка на комуниста Жан-Люк Меленшон.

Какво гласи тя? Ами че зад него стоят световните банкери – често евреи, които ще подчинят Франция и французите на Новия световен ред. Заменете имената на Макрон и Франция с която и да е друга държава – Унгария, САЩ или България – и ще получите една и съща история.

Разликата дойде от реакциите на обществото. 

Като за начало силно негативната обществена реакция към антисемитизма и пропагандата уплаши самият Филош, който набързо изтегли туита си от мрежата. На свой ред медиите повдигнаха сериозна дискусия за изображението в общественото пространство. Така за кратко време Филош осъзна, че монтажът бил лош и трябвало да открие друга снимка, на която да се показва връзката на президента Макрон с парите, а такива имало според него стотици.

Сам отрекъл се от думите си, след това той беше заклеймен и от собствената си партия. Много от социалистите настояха за неговото изключване от редиците им.

Този монтаж показва президента на Републиката, Еманюел Макрон, както и други личности, в образ, за който не подлежи на дискусия, че е антисемитски и наподобява чрез визуални препратки нацисткия режим. Социалистическата партия заклеймява този туит, подобно поведение е отблъскващо, не може да бъде извинено и е неприемливо“, заявиха от партията.

Множество граждански организации, основно такива, които се борят с антисемитизма и расизма, също оказаха натиск на Филош, като някои от тях ще заведат дела срещу него. Пропагандният колаж пък е дело на Ален Сорал, маргинален крайнодесен активист и антисемит, осъждан множество пъти за изказванията си. За този фотомонтаж Сорал е изправен отново пред съда в Париж.

Разликата остава там, че докато някои лепят анонимни плакати и раздават безплатни пасквили с вестници, други общества отказват да мълчат и да оставят манипулацията да циркулира свободно.

Че самите политици запазват базови стойности на интегритет и морал, които демонстрират въпреки различията си.

Защото съзнават, че политическата пропаганда и конспирация е опасно оръжие, което утре може да бъде насочено срещу самите тях.

Защото политическата пропаганда е една и съща от десетилетия насам, тя преминава границите на епохите и просто паразитира във времето, там, където успее да се подслони на тъмно и влажно. И единствено от обществата зависи дали дават благоприятна почва да превръщането й в епидемия.

SHARE
Завършва френска гимназия "Антоан дьо Сент Екзюпери" в Пловдив, след което заминава за САЩ, където живее и работи в продължение на две години. В момента следва хуманитарни науки в Париж, Франция, където е и част от екипа на американската библиотека. (Не обича да пише дълги автобиографии, затова се надява тези три реда да стигнат. )