Протест срещу замърсяването на въздуха „Дишай“ е обявен за 12.30 в сряда пред сградата на Столичната община, като организаторите искат общината да вземе мерки срещу замърсяването на въздуха, което се случва всяка зима.
По този повод публикуваме коментар на Божидар Божанов, част от управленската алтернатива на „Демократична България“, която подкрепя протеста.
Колекция от типове мнения на желаещи да се дистанцират от оплакванията за въздуха:
„Това е просто мъгла“
(ами не, не е просто мъгла. Мъглата прави проблема по-сериозен, ограничената видимост е отчасти заради нея, но въздухът си е много мръсен)
„Ама ако се окаже, че циганите замърсяват, няма да се оплаквате, нали?“
(ами не, не са циганите виновни, щото от данните нищо такова не следва. А и проблемът пак ще е в липсата на контрол)
„Датчиците са евтини, замърсяването не е 200 пъти над нормата“
(йей, супер, само 20 пъти е, кво се оплакваме)
„Едно време никой не се оплакваше, а въздухът беше по-мръсен“
(то едно време и за експлозия в АЕЦ не са казвали, пък за прахови частици ли. Сега поне знаем кое е мръсно и кое причинява дихателни и други проблеми)
„Който не му харесва в София, да си ходи на село“
(wat… ма аз познавам и трето поколение софиянци, дето се оплакват, те поне нали може? Другите да си кашлят, без да ни занимават)
„Е, какво може да направи общината?“
(не всичко, но доста неща, вкл. записани в програмата ѝ)
„Това е политизиране на темата“
(тъй като става дума за политика за качество на въздуха, да. Е и?)
Да, мръсният въздух не е краят на света. Да, може би в недоволството се допускат фактологични пропуски. Но айде да не твърдим, че „всичко е точно“ или пък че нищо не може да се направи.
Реших да разгледам програмата за подобрение на качеството на атмосферния въздух на Столичната община за 2015-2020 (която е приета 2017, разбира се).
Там има полезна информация и полезни мерки. Като всеки сложен проблем и този не е „само да оправим едно нещо и всичко ще цъфне“.
Някои мнения, които прочетох напоследък, се оборват от данните в доклада.
„Не са виновни автомобилите, а печките“. Еми, не, транспортът има най-висок принос (57%), следван от битовото горене (42%) според приложената графика. И, да, през лятото няма замърсяване, защото тогава тия 42% ги няма, а ги няма и мъглите. Затова през зимата е най-тежко. Но автомобилите са най-сериозният фактор. (update: според доклад на МОСВ пък нещата са много по-различни и автомобилите почти нямат принос. Самият факт, че имаме два доклада по една тема с толкова колосални разлики, е притеснителен..)
Битовото горене все пак има голям принос, съответно другото често срещано мнение: „Циганите се топлят на дърва и горят гуми и тровят цяла София“. Отваряме данните и какво да видим:
ФПЧ10, t/y
Филиповци – 4.5 (623k кв.м)
Факултета – 39.7 (1260k кв.м)
Горубляне – 162.3 (1128k кв.м)
Княжево – 134.3 (2509k кв.м)
Убеден съм, че циганите горят гуми. Ама като отидем и им вземем гумите (което трябва да се случи), няма да решим проблема. Щото, нали… няма го онова едно нещо, дето като го решим и всичко ще се оправи.
Мерките в доклада са доста, има и индикатори по мерките.
Само че случва ли се нещо по тях? Някой отчита ли нещо? Едва ли, но дори да го прави, никой не разбира.
Ето едно предложение за Столичната община: направете една сравнително проста публична система, в която да ги има всички мерки с индикаторите по тях и отразявайте в тази система прогреса по съответните индикатори. Така към даден момент ще може да се види и как тези мерки се отразяват на реалното замърсяване.
Това ще помогне както за повече прозрачност, така и за вътрешна отчетност. Ще дава отговор на въпросите „докъде сме с програмата за въздуха“. Защото в момента единствената мярка, която изглежда, че се прилага, е кметът да призове да се топлим по-малко на твърдо гориво.