SHARE

Румен Радев отиде до Брюксел с военния самолет „Спартан“, обяви, че така е спестил пари, там разкритува ЕС и НАТО за руските санкции и се прибра. Повдигнаха се основателни съмнения, че всъщност полетът с военния „Спартан“ излиза по-скъп, отколкото би бил този с  8-местния “Фалкон”,  но вече месец администрацията на президента мълчи по този въпрос.

От президентството твърдяха, че се използва правителственият “Еърбъс”, за да спестят пари, но както на 30 януари писа „Терминал 3“, това не отговаря на истината. Просто „Еърбъс“-ът е в ремонт.

И това си пролича  от факта, че не бе използван малкият 8-местен “Фалкон”, на който можеше да се побере единствено държавната делегация. Но нямаше да има място за журналистите от в. „Дума“, а те очевидно са били от изключително значение за неофициалната визита на Румен Радев в Брюксел.

И за да се намери място за тях – президентството се реши да използва военния “Спартан”, което според самите журналисти от „Дума“ е безобразие –  грешка, било е  безобразие, когато Радев не беше президент.

Според статия от в. „Дума“ от 30 декември 2015 г., в която се критикува министър Ненчев заради пътуване с военен “Спартан” с голяма група “екскурзианти”, сред които и журналисти, “само разходът за гориво на „Спартан“-а е 8100 лв./час!!! Това са вътрешноведомствени цени, отчитащи само стойността на горивото. Реалните разходи са двойни и в тях се калкулира и трудът на техници и пилоти, начислява се амортизация на техниката. По груби сметки един такъв полет реално струва не по-малко от 100 000 лева, като в тази сума не влизат хотели, командировъчни, коктейли в българското посолство и редица други екстри. Общата сума може да стигне и задмине коледните 200 000 за армията”.

“Терминал 3” отправи официално запитване до пресцентъра на Радев, като попитахме какви са разходите за полет от София до Брюксел и обратно съответно с правителствения самолет „Еърбъс А319”, правителствения “Фалкон” и военния “Спартан”. Помолихме информацията да включва както стойността на горивото, така и възнаграждението на осигуряващия полета персонал (в това число техническата изправност и управлението на самолета), както и амортизацията на техниката на всеки от трите самолета  – но след месец очакване отговор няма.

Затова сега ще предприемем следващата стъпка – запитване по Закона за достъп до обществена информация, при което поне институциите са длъжни да ни дадат отговор. Надяваме се отговорът и да даде яснота за “евтините” полети на президента Радев и в. „Дума“.