SHARE

След трагичния и скандален случай с починалия млад мъж от Covid-19, при който в продължение на часове близките са чакали линейка и безуспешно са търсели свободно легло в Covid отделение в София, и не са могли да намерят или получат контакти на т. нар. Координационен център дори от докторите, реших сама да потърся повече информация.

Първа стъпка – започвам с опит за short cut – пиша в Google „координационен център Covid“. Нищо. Излизат някакви новини от началото на септември, че отваря врати такъв център. Тогава това сигурно е звучало мноого обнадеждаващо. Ето какво пише в една от тях:
“В Центъра се осъществява прецизен вторичен преглед, събира информация за състоянието на легловата заетост в лечебните заведения, за да се спести разкарването на пациентите в търсене на такива.“

Чудесно. Обаче как да стигнеш до този център и тази информация, когато спешната помощ изнемогва, практически я няма или просто вече не е спешна, а телефони на центъра НЯ-МА!

Втора стъпка – отварям сайта на Министерство на здравеопазването – логично, макар и с огромно нежелание, знаейки, че отворя ли сайт на министерство, задължително първо ще се ядосам, после ще ме заболи глава. Не ме разочароват – на заглавната страница се мъдри обръщение на министъра от 19.10.2020 г, актуално. Вдясно виждам линк – информация за коронавирус. Влизам.

Трета стъпка – линкът ме праща в някаква страница на МЗ, на която има телефон за „всякакви въпроси относно Covid-19” (такива телефони по-нататък ще видя безчет, мисля си, да бяха обучили толкова медицински специалисти да помагат на терен, вместо оператори, които да ти казват всичко и нищо). Останалата част от страницата е заета от информация за граждани, пътуващи в чужбина (защото гражданите се убиха да пътуват в чужбина по време на пандемията) и от безброй линкове морално остаряла информация от февруари-март. Тази страница обаче ме праща към пореден линк – на „Единен информационен портал за Covid-19“. Вече леко респектирана, влизам.

Четвърта стъпка – вече съм в Единния информационен портал и веднага след като се сещам накъде бях тръгнала, отивам във „Важни телефони и връзки” – търся телефон на Координационния център. Там, разбира се, такъв телефон няма, но пък има телефоните на НАП, на Агенция „Митници”, на Министерство на туризма, така че, ако докато се борите за въздух, ви хрумне да питате НАП кога най-после ще спре да иска актуализирана Java всеки път като подавате декларация или да спретнете бърза екскурзия (това дори е по-лесно, защото информацията за пътуващите граждани е още на предния клик), нямате никакъв проблем с намирането на контакти. Да избегнеш претоварената спешна помощ и да си помогнеш сам като се свържеш с Координационния център обаче няма начин. Телефони няма.

В единния портал няма да намериш и списък на болниците с Covid отделения, нито дори списък на болници и контакти въобще. Излъгах! Долу там, измежду безполезните линкове за „статистика в отворен формат”, „е-административни услуги” (бЕгай надалече) и „данни на НСИ” виждаме линк „общински болници”, отваряме – карта „Регистър на лечебните заведения, определени за Covid-19” – ехааа! Много джиджана – с лого на НСОРБ, оцветено в трибагреника и зад него гербовото лъвче, изпипано, направено. За София болницата е една – Университетска. За Видин няма – там са на доизживяване и без това. Последна актуализация на картата – 06.04.2020 г.

И така, телефон на Координационния център няма, обаче можеш да намериш ШЕСТ телефона на (гледай само как звучи) Ситуационния център при необходимост от съдействие във връзка с разпространението на Covid-19 към Министерство на външните работи, ТРИ телефона на Министерство на здравеопазването, на които „граждани и организации могат да задават своите въпроси относно COVID-19 денонощно”, ТРИ телефона за връзка с Министерството на туризма по въпроси, свързани с разпространението на COVID-19 в България. Телефони за общи приказки. Телефонът за спешна помощ е един, а линейките 18 и те изнемогват. Ама па си имаме единен информационен портал, който може да е за Covid-19, но всъщност е и за всичко друго, което се сетиш – наблъскан е с линкове за финанси, земеделие, оперативни програми, данъци, така че на човек в спешна нужда да му е максимално трудно да се ориентира къде по-напред да гледа.
Утре ще звъня на телефоните за „всякакви въпроси” да видя колко са полезни. Всеки работещ у нас знае, че когато звъниш на администрацията, не се разминаваш с по-малко от 3 обаждания и 5 прехвърляния. Отсега ми е лошо.

Тъй като в Гугъл не излиза, един приятел любезно предоставя координатите на координационния център: http://neu.sbalipb.bg/…/%d0%ba%d0%be%d0%be%d1%80%d0%b4…/

Препубликувано от Фейсбук

SHARE
Ася Стоянова, адвокат, експерт по наказателно право. Един от учредителите на новия политически проект "14 юни".