В развитите държави цигарената индустрия загива поради няколко фактора – кампаниите за вредите от тютюнопушеното и здравословния начин на живот, големия процент на смъртност при пушачите и строгите закони срещу реклама на тютюневите изделия.
Поради това цигарените компании прибягват до други средства – включително скритата реклама към деца, особено в държавите с не толкова строги закони.
Това показва мащабно проучване на Take apart (съвместна инициатива на Университета „Джон Хопкинс“ и неправителствени организации) в над 22 страни, сред които и България, чиито изводи са представени от Guardian.
Учениците ежедневно са изложени на реклами за цигари, а компаниите използват хитри рекламни и икономически стимули, така че да привлекат именно децата към изделията им.
Заключението на проучването е, че кампанията да се насърчат децата е съвсем умишлена и използва следните тактики:
1. Цигарите се поставят непосредствено до сладките и газираните напитки и често на нивото на очите на децата.
Марките на Philip Morris и British American Tobacco често се рекламират на по-малко от 300 метра от училищата в почти всички страни, които са изследвани. Двете компании са особено агресивни в тази си кампании и това се вижда по значително по-малкото реклами на други марки като тези на Japan Tobacco и Imperial около учебните заведения.
2. Цигарените продукти използват цветова гама, привлекателна за деца, и често са поставяни на „осветени стени“ в близост до касиера или на рекламни екрани.
3. Често около училищата рекламите на цигарените марки са дори по-големи от банера на магазина.
4. Новите цигари с вкусове на мента, лимон, боровинка, грозде, канела или ментол.
Тези продукти са изключително създадени, за да привличат младото поколение на същия принцип, на който дъвките с най-различни вкусове са предназначени за деца.

Изгледайте видеото на Guardian по темата: