SHARE

В развитите държави цигарената индустрия загива поради няколко фактора – кампаниите за вредите от тютюнопушеното и здравословния начин на живот, големия процент на смъртност при пушачите и строгите закони срещу реклама на тютюневите изделия.

Поради това цигарените компании прибягват до други средства – включително скритата реклама към деца, особено в държавите с не толкова строги закони.

Това показва мащабно проучване на Take apart (съвместна инициатива на Университета „Джон Хопкинс“ и неправителствени организации) в над 22 страни, сред които и България, чиито изводи са представени от Guardian. 

Учениците ежедневно са изложени на реклами за цигари, а компаниите използват хитри рекламни и икономически стимули, така че да привлекат именно децата към изделията им.

Заключението на проучването е, че кампанията да се насърчат децата е съвсем умишлена и използва следните тактики:

1. Цигарите се поставят непосредствено до сладките и газираните напитки и често на нивото на очите на децата. 

Марките на Philip Morris и British American Tobacco често се рекламират на по-малко от 300 метра от училищата в почти всички страни, които са изследвани. Двете компании са особено агресивни в тази си кампании и това се вижда по значително по-малкото реклами на други марки като тези на Japan Tobacco и Imperial около учебните заведения.

2. Цигарените продукти използват цветова гама, привлекателна за деца, и често са поставяни на „осветени стени“ в близост до касиера или на рекламни екрани. 

3. Често около училищата рекламите на цигарените марки са дори по-големи от банера на магазина. 

4. Новите цигари с вкусове на мента, лимон, боровинка, грозде, канела или ментол. 

Тези продукти са изключително създадени, за да привличат младото поколение на същия принцип, на който дъвките с най-различни вкусове са предназначени за деца.

5. Около училищата се наблюдава практиката за продаване на цигари на бройка – която понякога е насърчавана от цигарените компании – и те именно правят цигарите по-лесно достъпни за деца. 
Подобна е и икономическата логика зад пакетите с 10 цигари, които бяха забранени в България.
Цигарените компании отричат изцяло откритията в доклада. Philip Morris International заявяват, че не рекламират продукти към деца никъде по света, а British American Tobacco подчертава, че има стриктни правила срещу рекламите, насочени към деца.
 „Доказателствата са достатъчни, за да се направи заключение, че рекламата и кампаниите на цигарените компании са насочени към привързване към пушенето на младежите“, сочи доклад на американската здравна асоциация от 2014 г.
Проучването е проведено в Аржентина, Бангладеш, Бенин, България, Боливия, Босна и Херцеговина, Буркина Фасо, Камерун, Грузия, Индия, Индонезия, Кения, Молдова, Никарагуа, Нигерия, Пакистан, Пери, Румъния, Южна Африка, Швейцария, Уганда и Украйна.
Развиващите се страни са особено плодотворни за подобни тактики, тъй като в тях едновременно здравната култура е по-ниска, както и липсва строго законодателство, което да ограничи цигарените компании.

 

Изгледайте видеото на Guardian по темата:

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.