Не е безпочвена реторика, когато като казваме, че общинарите не разбират градския транспорт. През годините са доказали, че не знаят как да планират маршрутите, че не осъзнават, че прехваленият нов подвижен състав, който закупуваме, не е разумна инвестиция, ако се движи бавно и нередовно, че не се притесняват от кошмарното състояние на транспортната инфраструктура.
Но ако трябва да добавим още едно доказателство за липсата на уважение към историята, традициите и паметта на градския транспорт, това трябва да е липсата на Музей на градския транспорт. Такива има в Атина, Лондон, Дрезден, Мюнхен, Прага, Будапеща, Познан, Варшава, Виена и къде ли още не. И въпреки че София е била обслужвана от различни модели подвижен състав и имала собствено производство на трамваи, никой на „Московска“ №33 не иска да направи нещо за тази богата история.
Вчера нашият екип се сдоби с доклад, който днес тръгва по комисиите в СОС, предлагащ първото трамвайно депо в София – това на ул. „Клокотница“, да се отдаде под наем на желаещ инвеститор за срок от 10 години, който да го ремонтира за своя сметка и превърне в киностудио, като само 10% от общата му площ да се запази за музейни изложби на тема градски транспорт. Вносители са общинските съветници от ГЕРБ Николай Стойнев, Малина Едрева, Екатерина Йорданова и Зафир Зарков.
Документът противоречи на всички щедро раздавани заявки за прозрачно и открито управление и по никакъв начин не показва, че е написан с интереса на софиянци предвид. Това непрекъснато отмятане от поети ангажименти не е поведение на съвестни общински служители и представители на гражданите на София, а напротив – докладът е написан тайно и ако не бяхме получили случайно негово копие, щеше да бъде разгледан и гласуван от комисиите в СОС без никаква публичност и възможност неправителственият сектор и гражданите да се произнесат. Тогава пак щеше да ни се каже: “Вече е късно”.
Миналата година нашите приятели от Сдружение “Градски транспорт и инфраструктура” защитиха и проведоха проект по Програма “Европа” – “Зелените трамваи търсят своя дом”. Той е финансиран от самата Столична община и цели да разработи концепция за депото на ул. „Клокотница“ като Музей на градския транспорт на София, да изследва възможностите за възстановяването на историческите трамваи и да разработи тематични маршрути за движението им. Крайният резултат от този проект не просто не е взет предвид от внеслите доклада съветници, но и го обричат на неизпълнимост. За разлика от “щедрите” 10%, отпуснати от вносителите на доклада, проектът на “Градски транспорт и инфраструктура” предвижда повече от 50% от общата площ да е посветена на транспортните изложби.
Общинарите не са си направили дори труда да споменат, че за депо „Клокотница“ е разработван проект за Музей на градския транспорт, нито и са се опитали да отговорят на въпроса къде по-точно предлагат да се съхраняват близо 25-те музейни превозни средства. Други важни липсващи части в предложението са икономическа обосновка: защо изобщо предлагат депото да се отдаде под наем, защо функцията на депото трябва да се променя и др.
Най-притеснително е, че сред вносителите на доклада е г-жа Малина Едрева, която е присъствала на множество срещи между изпълнителите на проекта “Зелените трамваи търсят своя дом” и представители на Столичната община. На тези срещи г-жа Едрева, която освен председател на политическата група на ГЕРБ в общинския съвет е и председател на комисията по образование, култура, наука и културно многообразие, е поемала конкретни ангажименти, които сега потъпква с участието си в този доклад.
Толкова ли обещанията за “шефа” на мнозинството в СОС не значат нищо? Толкова ли историческата памет на града ни е чужда тема за г-жа Едрева и нейните колеги? Е, за г-жа Йорданова – председателката на транспортната комисия, знаем, че не се вълнува от историята… А къде е зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев? Неговата позиция, неговото становище? Нима по толкова важен казус, той ще остане безгласна нотка, при положение че преди години се е изказвал толкова положително за идеята?
Пълният текст на позицията ни, изпратена до Министерството на културата, омбудсманите на София и Република България, вносителите на доклада, кмета Фандъкова и зам.-кмета по транспорт можете да намерите тук.
Какви са нашите искания?
Исканията ни са ясни: веднага да се оттегли този доклад и да се спази обещанието за провеждане на публична процедура за обществено обсъждане и събиране на становища относно обществените нагласи за възможните функции на трамвайно депо „Клокотница“ след трансформирането му в културен център с Музей на градския транспорт на София с поне 50% музейна част, така както беше подкрепено от участниците на кръглите маси, представляващи научните среди, бизнеса и гражданите.
Недопустимо е София да се управлява така: на тъмно, ако мине номерът, да се надцакаме. Този маниер на безсрамно погазване на прозрачността и прескачане на гражданите като фактор ни нанесе вече достатъчно щети. „Спаси София“ и Сдружение “Градски транспорт и инфраструктура” няма да позволят това да се случи пак.
Текстът е препубликуван от сайта на „Спаси София“ с тяхно разрешение. Заглавието и акцентите са на редакцията на „Терминал 3“.
Заглавна снимка: Иво Радоев