Правителството изненадващо форсира важни обществени поръчки с голяма прогнозна стойност. Вчера беше рестартирана за пореден път поръчката за въвеждане на национална ТОЛ-система и електронна винетка и беше дадена една седмица (до 17 ноември 2016 г.) за подаване на оферта за осъществяване на този сложен проект от стратегическо национално значение за инфраструктурата и икономиката.
Прогнозната стойност от 200 млн. лева без ДДС прави този проект една от най-големите обществени поръчки в страната, ако не и най-голямата.
Процедурата за ТОЛ-системата бе първоначално стартирана на 5 април тази година, непосредствено след така наречения “катарзис на Борисов”, когато премиерът прекрати обществени поръчки за повече от 1 млрд. лева, спечелени от фирми, свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев. Един от мотивите, изтъкнати от Борисов тогава, беше, че прекратените поръчки са пуснати по стария закон, а скоро ще имаме нов, следователно трябвало да бъдат пуснати наново. Само няколко дни по-късно бе пусната процедурата за национална ТОЛ-система и електронна винетка, но отново по стария закон. Това стана още преди седем месеца, но процедурата мина през многобройни перипетии – промяна на първоначалното обявление и последващи обжалвания. Последните две жалби бяха подадени в началото на септември тази година. Поискано бе спиране на процедурата, изпълнено надлежно от възложителя в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“. Обезпечителните мерки са били отхвърлени окончателно още миналата седмица – на 2 ноември 2016 година. Тогава обаче от АПИ не бързаха с обявяването на новия дедлайн за подаване на оферти. Правят го, след като станаха ясни резултатите от първия тур на изборите и угрозата от оставка на правителството е напълно реална след направените политически изявления от Борисов в нощта след изборите.
Още с обявяването й тази поръчка е съпроводена с най-различни проблеми, научаваме от статия в „Капитал“. Опасенията са, че поръчката е зададена така, че облагодетелства определени местни играчи, а отблъсква големи международни изпълнители. Особено голямо е предимството за фирми като „Контракс“ и „Телелинк“ според седмичника. Причината е, че именно те вече са монтирали точно онези преброителни устройства по рамки над пътищата за Агенция “Пътна инфраструктура” („Контракс“ по магистралите и първокласните пътища, а „Телелинк“ – по пътищата втори и трети клас), които се изискват и според условията на „новата“ обществена поръчка. В бранша на информационните технологии директно свързват тези две фирми с една турска етническа партия балансьор и с един корпулентен депутат от нея.
Източници на „Терминал 3“ твърдят, че зад три (!) консорциума, които са и основните кандидати за изпълнение на поръчката, наднича корпулентната сянка на депутата/следовател/директор на ДАНС. В единия от тези консорциуми КОЙ дори си партнира с един много известен “бизнесмен с прякор”, свързан с хазартния бизнес. Единият консорциум е с участието на „Водстрой ’98“ (неотдавна придобита от „Хидрострой“), другият е с участието на „Телелинк“ и „Контракс“, а третият – с „Българската телекомуникационна компания“ („Виваком“).
Очевидно амбицията на възложителя в лицето на АПИ, както и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в чиято структура е агенцията, бързат да сложат датата за подаване и за отваряне на офертите по-скоро и във всички случаи все още под контрола на това правителство. За всеки случай. Трябва да бъде назначена и комисията по оценка и разглеждане на офертата. Специалисти по ЗОП обясняват, че на по-късен етап от процедурата членовете на комисията могат да бъдат сменяни само при наличие на “обективни обстоятелства”.