Повод за този коментар ни даде Гергана, ученик в Националната природо-математическа гимназия „Академик Любомир Чакалов“, и нейният текст, който започва с думите: „Възможно е наесен моето училище вече да не съществува“. „Терминал 3“ се присъедянава към основателните тревоги на бивши и настоящи възпитаници, преподаватели, учени и граждани за едно от най-добрите и с основание едно от най-уважаваните български училища с думите на друг негов възпитаник и наш автор – Никола Пенев.
Обгърната в мъгла, така наречената образователна реформа е на път да вземе много свидна жертва – Националната природо-математическа гимназия. Предлаганите промени ще унищожат както уникалната академична традиция на училищието, така и специфичната му култура.
Единствена по рода си, гимназията приема ученици със специални изпити и профилира учениците още от осми клас – с профили математика, информатика, физика, химия, биология и география. Ранната концентрация дава възможност за много задълбочено изучаване на съответните дисциплини. В миналото, а и сега, немалко от учениците намираха начин да участват в научни проекти и конференции; писането на курсови работи в края на годината беше стандарт, който подготвяше учениците за дългия и труден път към академичните върхове.
В резултат на тази система НПМГ създаде огромен брой медалисти от ученическите национални и световни олимпиади по математика, информатика, физика, биология, химия. Училището даде старт и на несъразмерен брой успешни учени, много от които днес работят в най-престижните университети в света. Днес реформата предлага учениците да не се профилират в първите три години от образованието им, фактически превръщайки гимназията в обикновено училище. Тази промяна ще подреже крилете на стотици 14-годишни деца, които мечтаят да се занимават с наука и математика.
Уникалната култура на НПМГ се дължи и на факта, че училището е действително национално. Затова и опитът то да бъде трансформирано в ПМГ е особено болезнен. В гимназията са учели ученици от цялата страна, често живеещи в поддържания (поне до едно време) от училището пансион. Създаването на общност от хора от всички краища на страната е резултат на десетилетия неуморен труд на учители и ученици, на преподаватели от СУ, на възпитатели и родители.
Унищожаването на академичната програма, снижаването на критериите за прием и оценяване и превръщането на Националната гимназия в едно квартално училище би било престъпление от огромен мащаб в една държава с бездруго много проблеми в образованието.
Ще завършим този текст със силните думи на Гергана:
Законът за предучилищното и училищното образование премина покрай нас, непрочетен и недомислен. И в крайна сметка той трябва да бъде в полза на УЧЕНИЦИТЕ, нали? Защото те са бъдещето! Защото те трябва да “оправят държавата”! Новият закон обаче не е в полза нито на учениците, нито на учителите. Учителите продължават да имат ниско заплащане и да предпочитат да преподават в частни училища. Учениците биват хвърлени неподготвени в някаква нова образователна система, за която нямат почти никаква информация освен това, че нахлува в училищата в България и започва да руши многогодишни традиции.
Законът може да бъде намерен с всичките си 156 страници като PDF на сайта на МОН. Допълненията към него в Държавен вестник. НО публикуването на един такъв документ не може да е единствената ни информация за промените в образователната система. Нововъведенията би трябвало да се обсъждат и разясняват, не само да се споменават от време на време и между другото. Учениците и техните родители трябва да знаят какво се случва! Много се притеснихме, когато казаха, че История Славянобългарска ще се учи само веднъж, но пропуснахме момента, в който училищата ни бяха натоварени на влакче на ужасите. А в момента се намираме в положение на някаква съпротива, революция, сякаш излезли от някой антиутопичен сюжет. Колкото и трагикомична да е ситуацията, учениците от НПМГ ще направят всичко възможно бъдещите випуски да получат образование, поне толкова добро, колкото нашето.
Ние няма да бъдем свидетели на безславния залез на Националната природо-математическа гимназия „Академик Любомир Чакалов“, защото НЯМА да пренебрегнем невероятните успехи, традиции и ученици. НПМГ е заслужила своето място сред елитните училища в България и ние ще направим всичко по силите си това да остане така.
* Целия текст на Гергана можете да прочетете тук.
** Снимка: от специално създадения сайт на Национален учителски събор, на който бе даден официален старт на реформата в образованието в зала „Арена Армеец“ – София.