Над $2,2 млн, 100 души персонал, повече от шест милиона последователи и обхват от 70 милиона на седмица – руският РБК разказва за мащабно разследване над т.нар. „фабрики за тролове“, които влияят на изхода на президентските избори в САЩ миналата година.
Събитията в Шарлътсвил обиколиха света, където се сблъскаха нацисти и контрапротестиращи. Една от организациите, призовала за контрапротести, е BlackMattersUS community. Тя обаче няма нищо общо със САЩ, а адресът и може да бъде намерен на другия край на света, в Санкт Петербург. – ул. „Савушкина“, д. 55.
От РБК заявяват, че адресът се е превърнал в нарицателно – разбираемо, когато разкрием историята, която се крие зад него. На улица „Савушкина“ се нанасят няколкостотин души, чиято основна задача е „да пропагандират патриотични ценности“. Това са работниците във „Фабриката за тролове“ (Фабрика), за която се предполага, че е спонсорирана от Евгений Пригожин, бизнесмен, по-известен като „Готвачът на Путин“ (за когото ви разказахме благодарение на разследванията на Алексей Навални – тук). Първоначално дейността на „работниците“ се състои в това да пишат, непрестанно, коментари в блогове и социални мрежи в RuNet, защитавайки настоящото правителство, пускайки слухове за опозиционерите и изразявайки политическа подкрепа за събитията на правителството и силните на деня.
Успешният бизнес започва да се разраства и скоро Фабриката започва да използва по-изтънчени работни похвати. Тогава се появява и Fabrika Media, чиято аудитория в момента надхвърля 50 милиона души. Към 2015 Фабриката се е разраснала до 800-900 работници, а арсеналът вече включва видеа, инфографики, мемета, рапорти, новини, интервюта и анализи.
И така, през януари 2017 се стига до споменаването на фабрикаа редом с рупора на Кремъл Russia Today и Internet Research Agency от американските служби относно намесата на Русия в изборите за президент на САЩ.
Facebook призна, че Кремъл е инвестирал над $100 000 във facebook реклама за президентските избори в САЩ през 2016 г., което провокира създателя на социалната мрежа Марк Зукърбърк да обяви, че ще се бори с политическата пропаганда и чуждестранното влияние в социалната мрежа.
След това и Google оповести, че Русия е използвала услугите на компанията (вкл. YouTube) като инструмент за влияние в изборите в САЩ миналата година.
Източниците от Фабриката на РБК твърдят, че в twitter не се е купувала реклама, както и в Tumblr и Imgur. „Малко изхарчихме за създаване на twitter акунти – създадохме ботове, които да съберат маса [последователи], но това са мизерни разходи.“ По думите на един от източниците на РБК във facebook не са използвани ботове, „в тях няма смисъл, трябват ни живи хира“, но РБК не може да потвърди тези му твърдения.
Но размахът на пропагандата не е единствено във фалшиви акаунти, поддържани от ботове или живи хора, или само до реклами в социалните мрежи.
Във Фабриката се произвеждат радикални общности, които пропагандират на американските граждани крайнодесни, нацистки, крайнолеви или расови идеи и ги призовават да ходят на протести и шествия, като предварително ги радикализират да използват насилие.
От РБК са направили таблица с едни от най-известните фалшиви акаунти, които организират или призовават за мероприятия – протести, шествия и др. – в САЩ.
Днес в „американския отдел“ на ул. „Савушкина“ работят около 50 души, разкрива РБК. Но Фабриката не спира само на територията на САЩ – нейна цел е да посее разделение в целия Запад.