SHARE

Британското правителство настоява за претърсване на офисите на компанията “Кеймбридж Аналитика”, след като разследване на британската Channel 4 news, излъчено в понеделник вечер, разкри изключително шокиращите практики на компанията чрез нейния изпълнителен директор Александър Никс и негови служители.

Всичко започна с Кристофър Уайли. Той е създателят на алгоритъма, ползван от компанията, определящ личността на базата на фейсбук данни, източени в огромно количество от профилите на над 50 милиона нищо неподозиращи фейсбук потребители. Същите данни са използвани за персонализирани политически реклами. 

Самият Уайли казва, че е създал чудовище, което „е нанесло сериозни щети на демократичния процес в множество държави“. 

Фейсбук не са реагирали публично в продължение на четири години. Историята се развива с невероятни темпове – какво се случи през уикенда ви разказахме подробно тук. В социалните мрежи се разпространява хаштагът #DeleteFacebook, който призовава за изтриване на профила в мрежата. Друг популярен хаштаг е #WheresZuck, или „Къде е Зук?“, тъй като вече четвърти ден няма коментари от основателя на компанията Марк Зукърбърг.

Стойността на компанията падна с 40 милиарда долара в понеделник, докато правителствата по света реагираха на новините. Еврокомисарят по правосъдие Вера Йоурова заяви, че подобни практики нямат място в ЕС и съюзът се готви да предприеме всички необходими законови мерки. Британският премиер Тереза Мей на свой ред обяви, че е сериозно притеснена от разкритията. Очаква се Сенатът в САЩ да прокара закон, който ще отнеме законовия щит на интернет компаниите, а множество сенатори призоваха Марк Зукърбърг да се яви като свидетел пред Конгреса.

Подкупи, проститутки и психологическо профилиране 

Разследването разкри, че “Кеймбридж Аналитика” далеч не разчита само на данни и профилиране за политическите си активности. 

“Да се ровим в мръсното бельо на политиците е интересно, но знаете ли, точно толкова ефективно е просто да отидем при кандидатите, да им предложим сделка, която е прекалено добра, за да е истина… Да подсигурим, че всичко това се записва на видео – незабавно се сдобиваме с доказателство за корупция – и да го качим в интернет, такива неща. […] Изпращаме момичета в дома на кандидата… имаме доста опит в тези неща. […] Просто казвам, може да доведем украинки например на почивката с нас […] Те са много красиви. От личен опит намирам, че това работи доста добре.


Това са думите на Александър Никс, изречени пред разследващ журналист под прикритие, представящ се за агент на политически кандидат в Шри Ланка.

Далеч от работата с предсказване на изборния изход или убеждаване на гласоподавателите кой заслужава доверие, разследването в сенките на компанията разкрива мощен уред за политическа манипулация – оръжие, което, както изглежда, е попаднало в грешни ръце. Повече от веднъж. 

Колосалното количество лична информация, споделяна в профилите на отделната личност, плюс “следите”, които човек оставя, “харесвайки” и коментирайки статуси, страници, инициативи, създават всеобхватен профил. Този профил, казва Уайли, “ви познава по-добре от колегите ви, приятелите ви, семейството ви” поради простичкия факт, че в социалната мрежа вие сте комбинация от всичките си социални роли, освободени във виртуалното пространство.

Имейл към Кристофър Уайли, в който се вижда частичен списък на личностните характеристики, предоставени от фейсбук данните. New York Times

Жестока експлоатация на човешката природа

Рекламното и политическото послание към вас е базирано на над 150 личностни качества, извадени от данните във фейсбук. Сред тях са основни неща като пола ви, годините и политическите ви пристрастия; но скоро дълбочината нараства значително – екстроверт ли сте, какви са емоционалните ви пристрастия – падате ли си по езотерика и оръжия, или сте защитник на природата – как се променяте вследствие на обкръжението си.  

Двата основни двигателя на човешката природа – що се отнася до комуникиране на информация ефективно – са надеждите и страховете. И повечето от тях са неизказани и дори несъзнателни. Не знаеш, че се страхуваш от това, докато не видиш нещо, което провокира тази реакция от теб. А нашата работа е да спуснем кофата възможно най-дълбоко в кладенеца, повече от когото и да било, и да извлечем и разберем какви са тези изключително дълбоки страхове и грижи. Няма смисъл да се борим в  избирателна кампания на база на фактите. Защото става въпрос само за емоции, казва мениджърът на „Кеймбридж Аналитика“ Майкъл Търнбул.

Той заявява, че „инжектира информацията“, създадена на базата на индивидуалните страхове и емоции, в интернет, където тя се разраства, а те „я побутват от време на време“. „Трябва да се случва, без някой да реши, че е пропаганда. Защото ако някой си помисли, че това е пропаганда, ще се запита кой я е поставил там“, казва Търнбул, записан от секретните камери.

 

Никс продължава да се хвали, твърдейки, че британската компания е работила по манипулацията на многобройни изборни кампании по цял свят. Нещо повече – тя се прикрива под различни имена, за да не може да бъде проследена, твърди собственият и изпълнителен директор. Предлагайки подкупи на политици, Никс е подсъдим по законите както на Великобритания, така и на САЩ. Компанията действа във Великобритания и е регистрирана отвъд Атлантика, в щата Делауер.

„Кеймбридж Аналитика“ е изхарчила над един милион долара в събиране на данни от социалната мрежа.

Безпрецедентна история, която тепърва започва 

Каква е разликата между дейността на тази компания и всяка друга компания, работила с политици с цел набиране на гласоподаватели? Уайли го казва съвсем просто: разликата е там, че в този случай говорим за манипулация и дезинформация, която е оперирана от професионални психолози и специалисти, които познават най-слабите места на конкретния избирател. Подобен случай е безпрецедентен, тъй като политическият дебат в демокрациите се е случвал на базата на убеждение, а не психологическо манипулиране.

Когато историята се пише, съвременниците обикновено не съзнават мащаба на случващото се. Тук се случва именно това. 

Едно е сигурно – вече никой не може да се преструва, че Социалната мрежа е просто невинна разтуха. Фейсбук ще трябва категорично да отговори на множество въпроси. Призивите Марк Зукърбърг да спре да се крие зад виртуалната си стена тепърва ще стават все по-силни. Множество държави вероятно сериозно ще започнат да обсъждат регулация на платформите, променяйки статуса им пред закона.

Защото социалната мрежа притежава монопол над данните на милиарди. А дава обяснения на малцина. 

Следва продължение.

SHARE
Завършва френска гимназия "Антоан дьо Сент Екзюпери" в Пловдив, след което заминава за САЩ, където живее и работи в продължение на две години. В момента следва хуманитарни науки в Париж, Франция, където е и част от екипа на американската библиотека. (Не обича да пише дълги автобиографии, затова се надява тези три реда да стигнат. )