SHARE

Светът наблюдава как Канада пристъпва към светлинните прожектори като първата страна от Г-7 и Г-20, но трета в света – след Уругвай и Грузия, която ще легализира канабиса за развлечение (също срещан като рекреационен канабис) на национално ниво. Тази година, на 17 октомври, канабисът ще стане легален на федерално, провинциално и местно ниво. Държавните служители търсят баланс между здравето, безопасността и приходите, като целят да намалят нелегалния пазар, да подсигурят безопасно и контролирано предлагане и да поддържат канабиса извън обсега на децата.

За да се разбере какво представлява потребителското търсене на пазара на канабиса за развлечение, в началото на 2018 г. Deloitte проведе анкета сред сегашни и вероятни бъдещи потребители. Проучването дава поглед за това как потреблението може да се промени, към какви продукти биха проявили интерес потребителите и как биха искали да става закупуването на продукта.

Канадският пазар на канабис е значителен, като след легализацията той ще има три сегмента: медицинските, нелегалните и легалните рекреационни продукти. Очаква се целият пазар да генерира до 7,17 млрд. долара приходи през 2019 г., от които 4,34 млрд. долара от легалния пазар, 0,77 млрд. от медицинския пазар и 0,51 – 1,04 млрд. долара от нелегалния. Също така се очаква общите средства, похарчени за канабис и неговите производни продукти, да се увеличат с 58%, най-важен двигател на което ще са по-високите цени на легалните продукти. Основна цел на Закона C-45 за легализацията на канабиса е да се елиминира нелегалният пазар. Проучването показва, че сегашните потребители са готови да заменят почти 2/3 от своите покупки с легални канали за търговия.

Очаква се легализацията да промени изцяло потребителския профил. Типичният сегашен потребител на рекреационен канабис може да се определи като „поемащ рискове“ заради възрастта си, начина си на живот и честотата на употреба на растението. Проучването на Deloitte показва, че ратифицирането на Закон C-45 би довело до появата на нов тип потребител, наречен „консервативен експериментатор“ с напълно противоположни характеристики.

*Данните са приблизителни.

Проучването показва, че основният предпочитан начин за закупуване е чрез физически магазин. Това включва лицензирани частни и държавни магазини за продажба на дребно, както и магазини за директно закупуване от производителя. С немалко значение са и дигиталните магазини, като потребителите заявяват най-голям интерес към закупуване на продуктите от уебсайтове на лицензираните производители. Интересно е също така, че 27% от анкетираните проявяват интерес към собствено отглеждане на растението след легализацията на канабиса.

Основни двигатели на  търсенето на канабисови продукти ще са цената и продуктовото разнообразие. 75% от сегашните и 65% от вероятните бъдещи потребители твърдят, че биха търсили продукти на разумна цена, а 60% от сегашните и 40% от вероятните бъдещи клиенти заявяват, че разнообразието на продукти, базирани на канабис, би било от съществено значение за вземане на търговски решения. Относно продуктовото разнообразие въпреки експлозията в търсенето на ядивни канабисови продукти канадското правителство няма да ги легализира в следващата една година.[1]

Важно е да се споменат обаче и някои последици и съображения от легализирането на канабиса в Канада.Възможно е продажбите на канабис да се увеличат за сметка на тези на бирата, виното и даже тютюна и затова федералното и провинциалните правителства трябва да проследят ефектите на легализацията най-вече върху приходите от акцизите върху гореспоменатите продукти. Друг проблем е, че докато федералното и провинциалните правителства са си разпределили ролите и задълженията, общините далеч не са толкова подготвени. Повечето градове все още нямат твърда позиция дали да позволят на хората да употребяват канабис на публични места и дали органите на реда имат нужните средства и технологии за справяне с проблеми, свързани с обществената безопасност като шофиране под влиянието на канабис, нелегални продажби, продажби на непълнолетни и организирана престъпност.

С времето пазарът на канабис ще загуби своето временно предимство, което легализацията му дава. Продавачите на канабисови продукти ще трябва да предоставят едно изключително и безопасно преживяване на потребителите, ако искат да оцелеят и също така, ако искат да привлекат потребители от нелегалния пазар. Когато индустрията започне да се развива, продавачите несъмнено ще трябва да се позиционират или в сегментите на пазара с по-ниски цени или в тези с по-високи.

Легализацията на канабиса в Канада може да се счита и като победа на индивидуалната свобода. С ратификацията на Закон C-45 канадският потребител ще има свободата да употребява този продукт и да се наслаждава на неговото разнообразие и подобрение с времето. Една основна причина, поради която държавите исторически са забранявали потреблението на канабис, е, че той е бил считан за вредна субстанция със значително пристрастяващо въздействие. От тази гледна точка налагането на статут на канабиса като нелегален продукт е било с цел защита на човешкото здраве. Част от личната свобода е правото на всеки от нас да си навреди по свой собствен начин[2] и именно възможността за това индивидуално решение е премахната чрез забраната върху канабиса. Легализацията обаче показва, че канадското общество e в преход и общественото мнение се променя, a самата индустрия се приготвя за растеж. С времето очакванията са негативната конотация около канабиса да изчезне и този продукт да се приема много по-неутрално, отколкото сега.

Автор: Асен Начков, Иститут за пазарна икономика


[1] Всички статистически данни са от доклада на Deloitte, който може да бъде намерен тук.

[2] Перифразиран цитат от Тhe Machinery of Freedom на David Friedman: “Part of freedom is the right of each of us to go to hell in his own fashion.”

* Авторът е стажант в ИПИ.