Две жени, къси поли, сексистки шегички, таблоиди – доскоро това беше наша запазена марка. Но заглавната страница на британския Daily Mail буквално предизвика експлозия със “забавна перспектива над големия сблъсък” по повод срещата на Никола Стърджън и Тереза Мей.
“Оставете Brexit, кой спечели Legs-it” (от англ. leg – крак), пита изданието, отразявайки дискусията в Глазгоу между първия министър на Шотландия и британския министър-председател.
За Daily Mail политическият анализ както обикновено е отсъстващ. И бъдещето на Обединеното кралство, разкъсвано от вътрешни противоречия след вота за напускане на ЕС, е сведено до събрание на голи прасци в остри обувки.
Анализът е допълнен от експерт по жестовете и поведението, който хвърля светлина върху това какво всъщност се случва.
“От 1950-а се обадиха, искат си заглавието обратно!”, бе една от множеството реакции в социалните мрежи, които таблоидът провокира.
Дебатът се завъртя около сексизма, дискриминацията, жълтата журналистика – от политици до обикновените граждани, реакцията се обобщава в един туит, насочен към Daily Mail: Fuck off.
Беше променена информацията за редактора на вестника Пол Дакър в Wikipedia – анонимната модификация го описа като “британски пещерняк, редактор на пропагандиращия омраза Daily Mail”.
Дакър е експерт в областта на публичното унижение, вербалния тормоз и пропагандата. Пламенен застъпник на каузата “за” излизане от ЕС, към биографията му биха могли да бъдат отчетени например конспирациите за автобуси, които извозват източноевропейци към Великобритания. Слуховете за инвазията на българи и румънци и обвиненията, че те са “заплаха”, предизвикваха вълнения в периода 2011-2014 година.
В същото издание присъства проучване, според което британците са все по-скептични към Брекзит. Несъмнено удобна стратегия за Дакър е да измести погледа от случващото се в главите на жителите на Острова към краката на лидерите им.
The Daily Mail потвърди две клиширани максими по посредствен начин – първо, откровената простотия и сексът винаги предизвикват реакции, интерес; второ – няма лоша реклама.
Пошлият екстремизъм продава и процъфтява – по света и у нас. А в него политиката е сведена до безсмислица, конспирация и кръстосани женски крайници.