Кметът на София Йорданка Фандъкова заяви днес, че печално известните като „акулите на „Графа“ ограничители ще бъдат сменени. Това се случва след поредния инцидент, при който гражданин пострада заради тях и успоредно с писмо от „Спаси София“, които призоваха за незабавната смяна на опасните съоръжения, преди да е станал фатален инцидент.
„Поискала съм да се предложат варианти, които да са по-безопасни за хората. Очаквам да ми бъдат представени в най-скоро време, за да ги обсъдим с КАТ. Знаете, че ограничителите бяха поставени по тяхно настояване“, каза Фандъкова.
От писмото на „Спаси София“ става ясно, че те са намерили варианти и са ги предложили:
Тактилни ограничители от неръждаема стомана, монтирани върху съществуващата настилка (Tactile road studs)
Считаме, че това е най-подходящият вариант за осигуряване на адекватно визуално разграничаване с оглед на ниската цена, бързия и лесен монтаж и без компрометиране на вече положената настилка. Освен че няма да бъде причина за неприятни инциденти с пешеходци, неговото прилагане ще има и най-малък негативен визуален ефект върху средата. Подобни елементи са широко разпространени в пешеходни зони, каквато е и ул. „Граф Игнатиев“. Допълнително предимство е, че може да бъде избран светлоотразителен модел, който да подобри видимостта и безопасността през тъмната част на денонощието.
Подмяна на ивица от съществуващите плочи с такива в различен, открояващ се цвят.
Освен монтирането на допълнителни елементи вариант за решение е отбелязване на габарита на трамвайното трасе с ивица настилка в достатъчно контрастен цвят. По този начин ще бъде създадено ясно и трайно визуално разделение. Недостатък на този вариант е необходимостта от извършване на допълнителни СМР.
Полагане на настилка, идентична с тази на ул. „Цар Иван Шишман“
При течащата в момента реконструкция на ул. „Цар Иван Шишман“, част от Зона 2, се прилага решение, подходящо и за ул. „Граф Игнатиев“. Избраните да маркират границата между тротоара и пътното платно, фабрично скосени плочи от бял камък са достатъчно ясни и безопасни за пешеходците и съвместими както с дефиницията за споделени пешеходно-трамвайни зони в предстоящата корекция на ЗДвП, така и с изискванията на актуалната нормативна база. Макар че прилагането на подобно решение е обвързано с преработка на настилките, считаме, че то е най-устойчиво.