Пропагандата в България цели:
1. Систематично да блокира съдебната реформа и всички усилия за демократично налагане на върховенството на правото.
—> От 2013 до 2016 г. публикациите, атакуващи гражданското общество и проевропейските движения нарастват 23 пъти (494 статии през 2013 г. до 11 394 статии през 2016 г.).
2. Да подготви общественото мнение за излизане на страната от ЕС и НАТО,
—> Евроскептическата пропаганда за четирите години е нараснала 16 пъти (2013: 109 статии; 2016: 1841 статии).
3. Да създаде среда на обществен цинизъм от типа „Всички са маскари!“. Съответно недоверие към каквито и да е общи принципи, ценности и институции
4. Да подкопае демократичните механизми за разделение и взаимен контрол на властите,
5. Да заглуши и дискредитира гражданското общество
6. Да създаде авторитарен модел на управление от популистки или „референдумен“ тип.
Тя има четири основни опорни точки: „Залезът на Запада“, „Въздигането на Русия“, „Продажните елити на България“ и “САЩ/НАТО като глобален хегемон-кукловод”.
И осем основни пропагандни издания: “Русия днес”, Информационна агенция „ПИК“, електронен сайт „Гласове“, списание „А-спекто“, електронен сайт „Поглед-инфо“, в. „Труд“, в. „Дума“ и в. „Уикенд“.
Пропагандата се задейства при определени събития – тя се активизира, когато има опити за прокарване на реформаторски политики и при международни събития, за които трябва да се представят “алтернативни факти” и да се подмени дебата.
Това са част от заключенията на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания, която представи първа част на своя доклад за „Антилибералната пропаганда в България“, повече за него може да прочетете тук.
„А ако всички останали приемаха лъжата, налагана от партията, ако всички документи твърдяха същото — тогава лъжата минаваше в историята и ставаше истина. „Който контролира миналото — гласеше лозунгът на партията, — контролира бъдещето; който контролира настоящето, контролира миналото.“
Джордж Оруел, 1984