SHARE

През последните месеци мрежата прелива от едни и същи образи и заглавия – клипове на хора, спящи по летищата; истории за гневни пътници, които са сваляни от самолетите и чакат с часове за следващия полет или такива, чиито полети са напълно отменени, а линиите, по които допреди дни са се движели по разписание, днес са напълно изчезнали.

След като комикът Джон Оливър заговори за корпоративната консолидация и поглъщането на малки компании от техните големи събратя, което води до почти пълен монопол на авиопревозвачите в САЩ, от New York Times питат – имат ли бъдеще нискотарифните компании в Европа след подобни сривове, какъвто претърпя Ryanair?

Преди едва месец от Ryanair обявиха, че са объркали плановете за отпуски на пилотите и поради това отменят множество от полетите си от и до десетки световни дестинации. Истината е, че персоналът на компанията бяга към Norwegian, които освен пионери в презокеанските нискотарифни полети (през зимата може да летите до САЩ за под 200 долара) до момента са „откраднали“ около 140 души от персонала на ирландския си конкурент. Вследствие на инцидентите делът на Ryanair на пазара падна значително с около 3%, което се превежда в около 500 милиона британски паунда загуба от пазарната стойност на акциите на компанията.

Друга британска авиокомпания – Monarch, най-старата марка в страната, декларира несъстоятелност, а британският данъкоплатец ще трябва да плати за връщането на над 100 000 пътници по местата, на които е трябвало да пристигнат. Над 750 000 резервации ще трябва да бъдат отменени, а пътниците – компенсирани. Air Berlin обяви несъстоятелност през август. Alitalia банкрутира през май.

Какво се случва с европейската авиоиндустрия? Технически проблеми и недостиг на персонал са само върхът на айсберга. Под повърхността обаче се крие истинското чудовище – силно конкурентният и пренаселен европейски пазар.

Пътуването в Европа бе радикално променено през последните години – полети от на цена 30 лв. до дестинации като Милано, Лисабон, Париж, Лондон. С правилната оферта и компания и с малко багаж европейците могат да обиколят континента на смешни цени и да достигнат както до популярните европейски столици, така и до отдалечени точки като Варна, България, разказват от New York Times. Всичко хубаво обаче си има край – според експерти Европа има прекалено много авиолинии. И на хоризонта се изгрява възможността за мащабна консолидация на авиопревозвачите.

Подобен е случаят в Съединените щати, където подобен сценарий се разиграва от 2001 насам, а голямото сливане завърши с American и US Airways, които станаха едно през 2013. В момента шестте най-големи авиолинии в САЩ извършват 80% от полетите във и извън страната. За да може да придобиете представа за картината – шестте най-големи компании в Европа държат по-малко от 50% от полетите.

Общо взето, картината е такава – най-силните и едри хищници оцеляват. Особено в сянката на заплаха като Брекзит. В момента има съглашение по отношение на авиацията, които позволяват на европейските авиолинии да извършват междулетищни полети в региона. Не се знае какво ще се случи с това съглашение след 2019 г. Нискотарифните компании разчитат именно на това – гъвкавостта на ЕС и либералните авиационни условия. Въпреки че някои авиопревозвачи ще останат извън Европа, клиентите може би ще успеят да се възползват от конкурентни пазари – по-големи играчи може би ще закупят акциите на несъстоятелните превозвачи и ще продължат да осигуряват същите маршрути на подобни тарифи.

Друга опция, която би могла да бъде както алтернатива на консолидацията, така и да се случва успоредно с нея, е глобален фокус за европейските играчи – превозвачите могат да се свържат с международните полети, обръщайки поглед отвъд континента. Подобен е вече споменатият пример на Norwegian Air Shuttle, които летят например от Осло и Париж или Дъблин към Ню Йорк. Вътрешното сътрудничество също е възможно – нискотарифната испанска Vueling си партнира с други големи европейски авиолинии като British Airways, Aer Lingus и Iberia. Въпреки това експерти твърдят, че интраевропейските консолидации надали са перспектива – по-важна е глобалната перспектива.

И в крайна сметка това, което интересува хората, е цената. Ако превозвачите проиграят атрактивните цени, със сигурност ще изгубят голяма част от клиентелата си.

Така Ryanair продължава да предлага ниски цени, уверени, че заоблачаването ще премине. Нещо повече – тенденцията е, че ако от компанията продължават в същия дух, клиентите ще се върнат към тях до следващото лято. Защото цените са ниски, а пътуванията си заслужават. Поне в близко бъдеще европейците ще имат шанса да пътуват бързо и евтино – часовникът не може да бъде върнат назад, а и с такъв коз в ръкава е трудно да изгубиш партията.

Снимка: Skift

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.