SHARE

Порицанията към Фейсбук за скандала с „Кеймбридж Аналитика“ утихнаха. Британското правителство наложи глоба от 500 000 паунда на гиганта за нарушение на на Закона за защита на личните данни – сума, която компанията заработва за точно пет минути и половина. Изслушването пред Европейския парламент беше фарс. Но това не е всичко – оказва се, че след промяна на политиките за споделяне на данни с трети лица компанията е осигурила специална вратичка за множество приложения, сред които и руският интернет гигант Mail.ru. 

Mail.ru е оперирала стотици апликации на платформата, които са позволявали на своите собственици да събират данните на потребителите и техните приятели. Някои от тези приложения са работили още от 2009 г. Политиките на Фейсбук бяха променени през 2015 (с шестмесечен картбланш за някои компании), а за скандала научихме едва тази година – тоест почти десет години по-късно. И то благодарение на разследващата журналистика, а не на Зукърбърг. 

Компанията е осигурила достъп до данните, какъвто е получавала Mail.ru, на хиляди други компании. Медията с фокус на технологиите и интернет Wired подчертава обаче, че с оглед на руските манипулации в социалните мрежи преди и по време на президентските избори през 2016 г. това разкритие е притеснително.

Фактът, че Фейсбук е отворил вратичка за Mail.ru, вероятно не е изненадващ за онези, които са запознати с отношенията на изпълнителния директор на Фейсбук Марк Зукърбърг и Юри Милнер. Руският милиардер и основател на Mail.ru е основен инвеститор във Фейсбук. През последната година се появяват сведения за връзките на Милнер с Кремъл. През ноември 2017 г., след т.нар. теч „Парадайз Пейпърс“ на 13.4 милиона конфиденциални документи, свързани с офшорни плащания, „Ню Йорк Таймс“ предаде, че Милнер е получил стотици милиони долари държавни субсидии от Русия, които е използвал отчасти за да инвестира във Фейсбук и Туитър чрез международната си фирма за инвестиции DST Global.“

След скандала, разразил се около Фейсбук, демократът от Ню Джързи от Камарата на представителите Франк Палоун-мл. заяви, че отговорите на Фейсбук пред Сената „повдигат повече въпроси, отколкото дават отговори“ и че „е стряскащо, че четири месеца след като този скандал стана обществено достояние, Фейсбук все още няма идея кой друг има данните на потребителите и как тези данни се ползват днес“. Друг сенатор – Марк Уорнър, изрази загриженост, че ключови играчи в Mail.ru, сред които основният инвеститор Алишер Усманов, „се хвалят с близостта си с Владимир Путин“.

От изданието заключват, че „най-малкото фактът, че едва сега Фейсбук признава тази информация – близо година след началото на разследването срещу манипулацията от страна на Русия във Фейсбук – е знак за изключителна липса на прозрачност от страна на Фейсбук. В хилядите си отговори към разследващия комитет Фейсбук беше питан многократно какъв достъп до данните на потребителите са имали руски държавни агенции […] Според експерти сделката с Mail.ru в комбинация с факта, че Фейсбук е дал данни на производители на устройства, включително китайски компании като Huawei, е знак за това колко наивен е Фейсбук към властта, която международните режими упражняват над бизнеса в своите държави.“

„Ако вие сте руски бизнесмен на определено ниво, не може да избегнете изискванията, които руските разузнавателни служби ще ви поставят“, казва за Wired Брет Бруен, дипломат, служил в администрацията Обама, днес начело на консултантската фирма Global Situation Room. „Това е реалността на правенето на бизнес в Русия днес.“ Бруен подчертава, че това не е уникален случай за Русия, споменавайки случилото се с Националната агенция за сигурност и Едуард Сноудън. Той заявява, че скандалът с „Кеймбридж Аналитика“ е само прашинка пред това, което може да направи с толкова лична информация правителствена разузнавателна агенция. 

Междувременно алгоритъмът на платформата продължава да се проваля, този път набелязвайки автоматично 65 000 руснаци като „заинтересовани от национално предателство“, което ги е поставило в потенциален риск от репресии и гонения. Компанията маха индикацията веднага след алармиране от страна на журналисти.

Случката обаче повдига нови въпроси относно профилирането и таргетирането на потребителите във Фейсбук, което вече е обект на критика, тъй като се събират чувствителни данни за расата, сексуалността, политическите и религиозни убеждения на личността. От компанията дадоха странното обяснение, че категорията се използва за идентифициране на историческо предателство. „Националното предателство е включено като категория с оглед на историческото му значение. Но тъй като е незаконна дейност го премахнахме като категория на интереси“, заяви говорител на компанията пред британския „Гардиън“.

След влизането на регулацията GDPR, или новият Общ регламент относно защитата на данните в ЕС, някои видове данни като сексуалност, религия и политически интереси са защитени. Но компанията не предлага защита за информация относно тези категории, в които поставя потребителите си – например „заинтересован от хомосексуализъм“ или „заинтересован от исляма“. 

От компанията, разбира се, винаги са готови с оправдание. Оттам заявиха, че категориите са вследствие на „действията, които предприемаме онлайн“, а не на лични качества. Разбира се, рекламодателите ни обстрелват с реклами именно на базата на чувствителните ни интереси… които са базирани на лични качества.

Историята е далеч от своя край.

Снимка: The Globe and Mail

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.