SHARE

Човекът, който разтърси света с разкритията си за компанията „Кеймбридж Аналитика“ – Кристофър Уайли, свидетелства пред Конгреса на САЩ в сряда относно намесата на компанията в изборите през 2016 г.

Уайли подчерта, че е възможно изтеклите от Фейсбук към компанията лични данни на американски потребители да са били придобити от Русия, съобщава CNN. 

Уайли заяви, че професорът от университета Кеймбридж Александър Когън, който е събрал данните на милиони американци посредством приложение за личностен тест към Фейсбук през 2014-а и после е предал към „Кеймбридж Аналитика“, е пътувал множество пъти до Русия като част от работата си с университета в Санкт Петербург.

Уайли вярва, че е възможно „Кеймбридж Аналитика“ да е била обект на руските служби за сигурност, както и че някой може да е проникнал в компютъра на Коган, докато той е бил на посещения там.

Коган отрича думите на Уайли пред CNN, определяйки ги за фантазия.

Показанията на Уайли включваха и факта, че компанията е правила усилия да обезкуражи гласоподавателите и да предизвика умишлена апатия в определени сектори от американската популация.

Г-н Банън вижда културната война като начин да създаде перманентна промяна в американската политика. Именно затова Г-н Банън ползваше услугите на SCL, дъщерна на „Кеймбридж Аналитика“, чуждестранен военен предприемач, за да изгради арсенал от информационни оръжия, които да обърне срещу американското население“, твърди Уайли за бившия съветник на Тръмп Стивън Банън.

По-рано този месец „Кеймбридж Аналитика“ обяви, че прекратява дейността си и ще обяви банкрут. Журналистическите разследвания, които разкриха злоупотребата на компанията с лични данни, повдигнаха въпроси за ролята на социалните медии и основно Фейсбук в обществената дискусия, като доведоха до свидетелстване на Марк Зукърбърг пред комисии в Сената и Камарата на представителите в Конгреса в САЩ. Следващата седмица предстои изслушване и пред Европа. „Кеймбридж Аналитика“ е разследвана от Департамента по правосъдието в САЩ и ФБР, съобщи „Ню Йорк Таймс“.

Още през 2017-а ви разказахме, че една и съща организация е ключова в успеха на Доналд Тръмп в САЩ и Brexit кампанията във Великобритания. За връзките между тях сочи мащабното разследване на Guardian “Големият британски Brexit обир”.

Пътищата водеха към три континента и три основни личности – щатския милиардер Робърт Мърсър, спонсорирал кампанията на Тръмп и собственик на „Кеймбридж Аналитика“, работила за осъществяването и на Brexit, Стивън Банън, главния стратег на Тръмп, и Найджъл Фараж, основния проповедник за излизането на Британия от ЕС.

Способите на компанията потвърди тази година самият Алекзандър Никс – изпълнителен директор на „Кеймбридж Аналитика“, заедно с мениджъра на компанията Майкъл Търнбул, които бяха разследвани със скрита камера от британския Channel 4, като пред „клиент“ – репортер под прикритие, свидетелстват за противоречивите практики на компанията.

„Така че кампанията може да използва своите изчерпаеми средства за неща като убеждаване и мобилизация, а оставят „войната в ефир“, както я наричат, тоест негативните реклами и съдържанието, което атакува директно, на други свързани групи“, казва Търнбул.

„Това съдържание прониква в онлайн обществото и се разраства, но без да има източник. Така че няма на кого да бъде приписано, няма как да бъде проследено.“

Компанията е ползвала алгоритъм, определящ личността на базата на фейсбук данни, които след това са източени в огромно количество от профилите на над 50 милиона нищо неподозиращи фейсбук потребители. Същите данни са използвани за персонализирани политически реклами. 

“Да се ровим в мръсното бельо на политиците е интересно, но знаете ли, точно толкова ефективно е просто да отидем при кандидатите, да им предложим сделка, която е прекалено добра, за да е истина… Да подсигурим, че всичко това се записва на видео – незабавно се сдобиваме с доказателство за корупция – и да го качим в интернет, такива неща. […] Изпращаме момичета в дома на кандидата… имаме доста опит в тези неща. […] Просто казвам, може да доведем украинки например на почивката с нас […] Те са много красиви. От личен опит намирам, че това работи доста добре“, казва Никс.

 

Снимка: Insidemarketing 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.