SHARE

Киното на Боливуд – освен странни сцени, в които героят прелита над 12 подредени в колона автомобила, за да застреля злодея право в челото и да спаси измъчваната хубавица, Боливуд има дълга история с Холивуд и индийската мафия. Това разказва за BBC Лия Махешвари. В Индия филмите често са повод за скандал – цензорите режат сцени от продукцията, социалните групи протестират за съдържанието и представените образи, а политическите партии насилват режисьорите да работят с пакистански актьори.

Нещо повече – яркият пример на филма Chori Chori Chupka, като се оказва, че драмата е финансирана от мафията на Мумбай. Това е една от големите тайни във филмовата индустрия на Индия – Боливуд е стока за износ, която се финансира незаконно от мафията, за да произведе забавления за цялото семейство. Това се дължи отчасти на факта, че до 2001 Боливуд няма статус на индустрия в индийския закон. Правенето на филми в страната е тъмен бизнес – правителственото разузнаване казва, че 60% от филмите са направени с мафиотски пари.

Когато в началото на новото хилядолетие това се променя, Холивуд обръща любопитно поглед към Индия. По това време Боливуд понякога засенчва продажбите на Холивуд въпреки плагиатствата и откровено странните мюзикъли, с които е наситен пейзажът. Към 2008 студия като „Дисни“, „Виаком“, 20th Century Fox и „Сони“ имат сделки с Индия. Това е обещанието за една нова ера на високи бюджети, промоционални кампании за милиони, които обхващат целия свят и адаптации, които са лицензирани, а не крадени.

Не всичко е толкова розово, колкото изглежда обаче. През 2007 проектът на „Сони“ Saawariya, адаптация на Достоевски, е плачевен провал – не само заради факта, че вдървеният и нелогичен филм, който продуцентите от „Сони“ виждат едва дни преди официалното пускане по кината, е неподходящ за празничните дни, в които е насрочена премиерата, а и защото е в конкуренция с друг голям хитов филм в Индия, пуснат по същото време.

Филмът потъва, „Сони“ се оттегля от Индия, месеци по-късно анимацията на „Дисни“ съвместно с Индия също се проваля, Warner Bros следва същата съдба. Защо се проваля този велик експеримент?

На първо място, авторката посочва, че индустрията на Боливуд се води от капризите на индийската средна класа. Чужденците идват с определен модел и бизнес похвати, които не работят успешно в индийските боксофиси. Мащабите на инвестираните средства са толкова огромни, че не може и да се говори за възвръщаемост на инвестицията в страна, в която билетът за кино струва три долара.

Днес повечето холивудски копмании са се отказали от индийските си експерименти. Един от последните филми на Дисни в страната, „Дангал“, изненадващо успява да пожъне невероятна популярност и удря печалба от 300 милиона щатски долара по цял свят, като става най-печелившият индийски филм в историята.

Индийските инвеститори също се опитват да сложат ръка над продукции в САЩ и Великобритания. Подобен пример е Reliance Entertainment Group, която е съосновател и притежава  20% от акциите в  Amblin Partners на Стивън Спилбърг, включително студиото DreamWorks Pictures. По време на сътрудничеството те са стигали както до наградите на академията „Оскар“, така и до ужасяващи провали. Въпреки това влиянието на Индия в международното кино е миниатюрно в сравнение с това на китайските компании например. Това е може би и единственото общо между двете – Холивуд и Болувид са апетитна хапка за бизнес интересите на Китай.

И ако филмовите индустрии са като две нееднородни смеси, които отказват да се слеят, то поне движението на актьори по линията Боливуд-Холивуд е все по-голямо през последните години. Индийски актриси и актьори все по-често стават лица в холивудските продукции, които и без това са критикувани заради липса на разнообразие и работа с предимно бели актьори. От „Спасители на плажа“ до оскарите, Индия ще заеме своето място във филмовата индустрия – рано или късно.

Снимка: из филма „Беднякът милионер“

 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.