Половин милион лева ще плати „Столичен градски транспорт – София“ на специални „клиенти“ – агенти, които да проверят дали шофьорите в градския транспорт са облечени добре, дали помагат на пътниците, продават билетчета или минават на червено.
Или с други думи, някой, който ще констатира това, което всички знаем за чистотата на транспорта, отоплението и скъсаните седалки в градския транспорт, ще получи възнаграждание от 468 000 лв. без ДДС.
Все пак кои са тези агенти, ще попитате? Очевидно, за да свършат горепосочените важни и висококвалифицирани дейности, от тях се изискват сертификат за регистратура на класифицирана информация, разрешение за ползване на радиочестотен спектър, лицензия за изграждане на обособена радиотелефонна мрежа и разрешение за осъществяване на спасителна дейност. Те трябва да са поне петдесет на брой, всеки със собствен автомобил. С една дума, обикновени граждани не могат да участват за тази поръчка – а само вече подготвени кандидати.
Участниците също така имат опция и за допълнително заплащане в рамките на 20% от стойността на поръчката, която за момента се оценява на 468 000 лв.
Ако си представяте как черна кола със затъмнени стъкла и шофьор като Джеймс Бонд кара след „новите“ трамваи „Шиндлер-Сименс“ от 90-те години или тролеите от соца, на прав път сте. Това като че ли е идеята на текста на новата обществена поръчка, публикувана на страницата на Центъра за градска мобилност – София.
Така става ясно, че не може да се разгледат стотиците жалби от пътници или да бъде направена анкета на много по-малка стойност сред софиянци, ползващи транспорта. Общината не може да се допита до граждански организации и НПО-та, които се занимават с проблемите на София и познават проблемите на градския транспорт и инфраструктурата добре – например като „Гражданите“, през чиято платформа може да подавате сигнали и жалби за всякакви нередности. Със сигурност няма да стигнем и до„Спаси София“, които от години се борят за инициативи като зелени релси и нощен градски транспорт.
Същевременно няма индикация какво ще се случи със специалните отчети на агентите.
Миналата година стана ясно, че Центърът за градска мобилност се управлява изключително неефективно и некомпетентно. Одитът на Сметната палата показа, че увеличаването на цената на билетите не е аргументирано, генерираните от синята зона приходи се събират неефективно, а отчетите на ЦГМ са съмнителни.
Резултатите от одита през май миналата година показаха, че ЦГМ има вземания за съответно 166 млн. лв., 147 млн. лв. и 150 млн. лв., които не са правилно доказани и осчетоводени, като във финансовия отчет на ЦГМ за 2015 г. представените вземания от СО са с 22 млн. лв. по-малко, без да са доказани причините за това, съобщи тогава „Капитал“.
Бяха отчетени завишени приходи от sms-и за платено паркиране, а ЦГМ не е прилагал контрол върху приходите от служебен абонамент в синя и зелена зона.
Сметната палата откри множество нарушения и несъответствия при много от процедурите по Закона за обществените поръчки. Фирмата е пускала процедури за определени продукти, определяла е специфични ограничителни условия, сключвала е договори, без избраният участник да е предоставял всички необходими документи. В някои от случаите не са начислявани неустойки по договори, изпълнители са доставяли количества в излишък, извършвани са плащания след изтичане на договори, сключвани са незаконосъобразни допълнителни споразумения към договори.
И така. Вариантите са два. Или наистина най-логичният начин да се подобри качеството на транспорта е с тайни агенти за половин милион лева… или става дума за поредна абсурдна и крайно съмнителна поръчка от страна на столичния Център за градска мобилност.
Остава да разберем.