Mайкъл Пийл и Сам Флеминг от Брюксел, FT
Руските прокремълски медии организираха „значителна дезинформационна кампания“ за засилване на кризата, причинена от пандемията от коронавируса в западните страни, като разрушават доверието в извънредната реакция. Това е изводът от вътрешен доклад на ЕС.
Действията имат за цел да всеят „объркване, паника и страх” и да предотврати получавабето на достоверна информация за заразата. Те са и част от по-широка стратегия за „подриване на европейските общества отвътре”, се казва в анализа на Европейската дипломатическа служба.
Докладът от девет страници – от 16 март, с който Financial Times се запозна – очертава широк спектър от опити в международен план за експлоатация на пандемията Covid-19 чрез разпространяване на неправдоподобни истории. В него се казва, че ефективността на контрола, въведен от компаниите в социалните медии за съдържание, свързано с коронавируса, все още не е ясна.
„Продължава голямата кампания за дезинформация от руските държавни медии и прокремълски агенции относно Covid-19“, се казва в анализа на стратегическото комуникационно отделение на Европейската служба за външна дейност. „Общата цел на дезинформацията на Кремъл е да изостри кризата на общественото здраве в западните страни, по-специално чрез подкопаване на доверието на обществото в националните здравни системи – като по този начин се предотврати ефективен отговор на епидемията.
“ЕС регистрира почти 80 случая в своята база данни на дезинформация, свързани с Covid-19, от 22 януари досега, се казва в доклада. В него се отбелязва, че „руските фалшиви персонажи и профили, свързани с държавата“, които преди публикуваха по теми, включващи Сирия и френските протести на „жълтите жилетки“, преминаха към „пробутване на дезинформация за коронавируса на английски, испански, италиански, немски и френски онлайн“.
Прокремълското съдържание понякога насърчава идеята, че коронавирусът е „човешко творение, използвано от Запада“, се казва в доклада. Посланията, насочени към Италия, целят да засилят опасенията в способността на националните и международните органи да управляват епидемията, докато посланията на испански „подкрепят апокалиптични истории, обвиняващи капиталистите в опит да се възползват от вируса и подчертават колко добре Русия и [президентът Владимир] Путин се справят с овладяването на заразата”.
RT Spanish – клон на руската държавна информационна агенция, известна по-рано като Russia Today (Русия днес) – регистрира над 6,8 милиона споделяния във Facebook, Twitter и Reddit на съдържание, свързано с коронавируса между 1 януари и 12 март, се казва в анализа. Това я направи 12-ият най-популярен източник сред изследвани домейни, пред някои от големите западни медии. RT винаги е отричал, че разпространява дезинформация.
Прокремълската стратегия за пандемията е „да разгърне десетки различни и често противоречиви наративи, които се разпространяват по официални канали, както и онлайн и чрез социални медии“, се аргументира европейският анализ.
„Кампанията е предназначена да засили объркването, паниката и страха и да предотврати достъпа на хората до достоверна информация за вируса и разпоредбите за обществена безопасност“, се казва в документа на ЕС, като се отбелязва, че има доказателства, че прокремълските медии често сами по себе си не са автори на дезинформацията, но засилват неверни или необосновани материали на други източници. „Тези усилия са в съответствие с по-широката стратегия на Кремъл за опит да подкопае европейските общества отвътре чрез използване на техните уязвимости и разделения.“
Европейската служба за външна дейност [Това е официалното име на европейската дипломатическа служба – бел.ред.] отказа коментар по документа. От там заявиха, че е засилен мониторинга и разкриването на дезинформационните потоци относно пандемията и се работи в тясно сътрудничество с международни партньори, включително НАТО и водещите икономики от Г7.
Русия отрича всички предишни обвинения на западните правителства и разузнавателните агенции за използване на дезинформация или кампании за формиране на мнение, най-вече около изборите през 2016 г. на Доналд Тръмп за американски президент.
Въпреки че социалните медии предприеха „сериозни действия“, за да ограничат разпространението на дезинформация, свързана с коронавируса, трудно е да се оцени тяхното въздействие поради ограничения поради това, че данните, които хората споделят с властите, не могат да се изнасят, тъй като засягат личния им живот, се казва в доклада. Настоятелно се призовават компаниите да предоставят повече подробности за това колко време им отнема, за да реагират, маркирайки съдържанието като дезинформация и за това какво правят, за да не позволят на потребители да се възползват от притесненията на гражданите и да разпространяват послания, които разделят и сеят недоверие в нашите демократични институции“.