На свое закрито заседание на 26 април тази година служебното правителство на президента Радев утвърди доклада на Министерството на отбраната относно резултатите от работата на Междуведомствената комисия за класиране на подадените оферти за придобиване на нов тип изтребител от родните ни военновъздушни сили (ВВС). Според неубедителните и скрити зад завесата на класифицираната информация изявления на служебния премиер и министъра на отбраната на първо място е класирана офертата на шведската фирма СААБ (SAAB) за нови изтребители „Грипен“ (Gripen). На второ място е класирана офертата на Португалия и САЩ за използвани Ф-16 (F-16) – американските изтребители, произвеждани до 1993 година от фирмата General Dynamics, придобита тогава от Lockheed Corporation, която пък на свой ред стана част от Lockheed Martin след сливане през 1995 г. с Martin Marietta. На трето място остава офертата на Италия за използвани „Юрофайтър Тайфун“ (Eurofighter Typhoon) във варианта Tranche 1.
Реакции от страна на политическите партии към момента почти напълно липсват, въпреки че става въпрос за подготвянето на сделка на стойност около 1,5 милиарда лева (за осем самолета“ Грипен“). Единствено заместник-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви, че на политическите консултации при Радев на 25 април 2017 г. са били уведомени за решението на МО, което на следващия ден беше утвърдено от служебното правителство.
Кои са плюсовете и минусите за страната ни и нейните ВВС, произтичащи от решението на служебния кабинет?
Основното изтъквано предимство е, че СААБ са предложили нови многоцелеви изтребители „Грипен“ (на въоръжение в Швеция, Чехия, Унгария, ЮАР и Тайланд, изпълнява се договор за доставка за Бразилия) за разлика от използваните Ф-16 и „Юрофайтър Тайфун“, предложени съответно от САЩ/Португалия и Италия. На практика обаче изтребителите „Грипен“ не са участвали досега в реални бойни действия.
На второ място, но много важно изтъквано предимство е, че се очаква изплащането им да бъде извършено в рамките на няколко години, а не наведнъж, което е по-благоприятно за държавния бюджет. Говори се за офсетова програма при закупуването на „Грипен“. Такива програми обаче бяха уж договорени и при закупуването на транспортните вертолети „Kyгъp“ (Eurocopter AS532 Cougar, производство на Eurocopter, преименуван сега на Airbus Helicopters) и транспортните самолети „Спартан“ (Alenia C-27J Spartan, производство на Alenia Aermacchi, преименувана от 1 януари 2016 г. на Leonardo), а пък никога не се случиха. Така че оставаме скептични към възможността да има офсет.
На трето място идва коментираният кратък срок за доставка на самолетите в рамките на една до две години. Този аргумент е донякъде безсмислен предвид факта, че този период не е достатъчен за подготовка на пилотите ни от ВВС, които по-късно ще използват тази техника.
В същото време предлаганите Ф-16, коита са изтребители – втора ръка имат едно много сериозно предимство – на практика този боен изтребител е един от най-използваните и доказал качествата си в голям брой военни конфликти и бойни действия. Важно уточнение е, че тази оферта е за самолети на американските ВВС, които e следвало да бъдат модернизирани по стандартите на т.нар. Mid-Life Update, или съкратено MLU (модернизацията по конструкцията, авиониката, оборудването и индикаторите в пилотската кабина и други модернизации на изтребителите F-16) в португалските заводи OGMA (OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal S.A.). Тук трябва да се напомни, че по подобен начин Румъния закупи своите многоцелеви изтребители, заместващи съветската военна техника. На 11 октомври 2013 г. Румъния финализира сделката за 12 самолета F-16 “Боен сокол” (Fighting Falcon), произведени от американската компания Lockheed Martin, ремонтирани до MLU-стандарт в Португалия, в същите заводи – OGMA. Договорът е на стойност 252,6 милиона долара (186,2 милиона евро) и включва девет изтребителя на португалските военновъздушни сили и три самолета от американските ВВС, доставени на Португалия за препродажба по програмата за отбранителните излишъци на САЩ. Девет Ф-16 са едноместни, а три са двуместни. Тази изключително изгодна сделка бе предложена и на българското МО в кабинета “Борисов 1”, което я отказа. За разлика от северните ни съседи, които понеже я приеха тази година вече ще имат операционна готовност с ескадрилата. В същото време България изглежда предпочита да придобие почти пет пъти по-скъпо (!) нови 8 (а не 12) самолета „Грипен“, които никога не са се доказали в бойни действия. Румънските ВВС вече са изразили намерението си да закупят още 12 Ф-16 до 2020 г., за да оборудват втора ескадрила. До 2025 г. румънските ВВС планират да придобият още 24 Ф-16 от още по-ново поколение, вероятно блок 50 (Block 50).
Основният проблем във връзка класираното на второ място предложение за Ф-16 според коментари на участвалите в оценката на офертите в МО е, че американската страна настоявала за изплащането на цялата сума за изтребителите при сключване на сделката, което ще натовари сериозно държавния бюджет в рамките на една година. Сред предимствата е, че коментираният срок за доставка в рамките на 3 години е достатъчен за подготовка на българските пилоти за тяхното използване.
Във външен план от това решение на служебния кабинет на президента Радев след шведите, разбира се, най-доволни ще бъдат представителите на Русия. Да, наистина България планира постепенното си освобождаване от руската изтребителна авиация. Но, от друга страна, не избира и тези, произведени от основния конкурент и противник – САЩ.
САЩ са водещ партньор в НАТО, инвестирал много в колективната сигурност на блока, към който принадлежим и ние. И вероятно точно заради тази очаквана негативна реакция никой от политическите партии в страната не изрази подкрепа за това решение. И навярно по тази причина Цветанов се дистанцира от взетото от служебното правителство на Радев решение, като заяви: „Партия ГЕРБ не е обсъждала какъв самолет да се купи за превъоръжаването на Българската армия. Ние в задкулисни преговори не участваме„. Какви задкулисни преговори има предвид Цветанов сигурно ще стане ясно през следващите месеци. Задкулисието предполага вземането на решения, ощетяващи българската държава и облагодетелстващи ограничен брой лица и лобисти, наложили това решение. Практиката ни от последните 15 – 20 години в модернизирането на българските ВВС говори точно за такова задкулисие. Наши източници ни казаха преди месеци, когато на власт отново беше Борисов, че тази сделка предстои и че именно самолетите „Грипен“ ще бъдат предпочетени. И не защото така са казали експертите, както посочи Радев онзи ден, а защото комисионата е отдавна уговорена. Същите източници тогава твърдяха, че всички пречки сделката да се случи ще изчезнат при новия президент. Тогава не повярвахме. Сега анализираме фактите.
Изразходвани бяха около 2 милиарда лева за транспортни вертолети и самолети – „Бел“, „Kyгъp“, „Пантер“, „Пилатус“, „Спартан“. А нашите ВВС не придобиха никакви нови бойни способности. Очертава се решението на служебния кабинет на Радев да бъде просто следващата стъпка в тази грешна посока.