SHARE

 

По време на кампанията за германските федерални избори през 2017 г. London School of Economics (Arena Program) и Институтът за стратегически диалог (ISD) провеждат анализ на кремълските опити и тези на други страни да окажат влияние на изборите.

Впоследствие изготвят анализ, чиито автори са Ан Апълбаум, Петър Померанцев, Милейн Смит и Клой Коливър. 

Представяме ви основните изводи от техния анализ:

  • Проучването открива открита координация за това да се повлияе на три електората – националистическото дясно, (крайната) левица и руско-немската общност.
  • Открити са преки опити от Кремъл или спонсорирани от Кремъл организации за мобилизация на електората.
  • Въпреки това учените, използвали пространен разузнавателен, кибер- и разследващ анализ, не могат да направят заключение какъв е мащабът на опитите за влияние поради ограниченията на всяко проучване в областта.

Националистическото дясно

  • Открита е пряка връзка между кремълските медии като Sputnik и twitter дейността на „Алтернатива за Германия“ по отношение на антиимигрантската политика.
  • Използвана е тролска база от Нижни Новгород, която също е промотирала мемета на „Алтернатива за Германия“.
  • Забелязват се топли връзки между партийното ръководство на „Алтернатива за Германия“ с Кремъл и руски олигарси.
  • „Алтернатива за Германия“ е най-силно представената партия в социалните мрежи по време на изборите, като между 1 и 10 септември 30% от туитовете в twitter са били за „Алтернатива за Германия“ – безпрецедентен за политическа кампания резултат.

Лявицата (крайнолява партия в Германия)

  • От 2014 г. се отчита значително сътрудничество между екстремното дясно и екстремното ляво в Германия в проруските им позиции – например по отношение на Украйна и  антинатовкската и антизападната реторика..
  • Тези тези също така се разпространяват от спонсорираните от Кремъл Russia Today и Sputnik.
  • Ръководството на „Левицата“ – наследник на бившата комунистическа партия в Източна Германия – има силни връзки с Кремъл.
  • Крайнолявата проруска пропаганда е силно застъпена, но далеч по-малка от крайнодясната проруска активност.

Руско-немската диаспора

  • Медиите, популярни сред руското население на Германия, са специфично насочени към темата за „“Слабия Запад“, „Кризата на ЕС“, „Западният заговор срещу Русия“, „Декадентските западни ценности“ и силата на Русия.
  • Същевременно разпространената сред диаспората социална мрежа „Однокласники“ е доминирана от препубликации по въпросните теми и антиимигрантска реторика, както и от публикации за „Алтернатива за Германия“.
  • Забелязва се изключителна избирателна активност за „Алтернатива за Германия“ сред местата, населени с руски германци. На тези места се отчита следната тенденция – по-ниска от средната избирателна активност и по-висока от средния резултат за „Алтернатива за Германия“.

Част от изводите изключително много напомнят за изводите от доклада за антидемократичната пропаганда на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания в България, която научно изследва публикации в информационните сайтове и вестници в България за периода 2013 – 2016 г., който може да намерите тук.

 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.