Скандал за 1,3 млрд. лева – АПИ делегира на „Капш“ да събира тол-таксите

SHARE

От obshtestvo.org

Документ със скандално съдържание изтече в предаването “Здравей България” по Нова телевизия. Представители на транспортния бранш показаха писмо, с което Пътната агенция прехвърля тол-системата на България (включваща електронната винетка) на австрийската фирма „Капш“, на която са повдигнати десетки обвинения за източване на държавен бюджет и корупция в Европа и ЮАР.

Текстът на скандалното писмо е под формата на лична молба от името на председателя на Управителния съвет на АПИ – Георги Терзийски, който обещава, че ще предостави всички права на системата на австрийците, въпреки че не им е в договора.

Експерти от регионалното министерство категорично заявиха пред екипа ни, че по Закона за пътищата тол-системата (от която е част и електронната винетка) е държавна и няма как друг да бъде оператор.

Австрийската компания “Капш”, която скоро беше атакувана от чешки антимафиоти, вече втора година прави неуспешни опити да изгради българската тол-система, за което получава 150 милиона лева от бюджета. Днес (16 април) стана ясно, че фирмата ще отложи пускането на системата за пореден път поради неизпълнението на задълженията си за построяване на 100 броя нови рамки с лазери и камери на магистралите и първокласните пътища и преоборудването на 320 от съществуващите в цялата страна.

Какво означава да оперираш тол-системата?

Съгласно действащото законодателство “Оператор” на българската тол-система е Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Държавното ведомство е собственик на всички активи, бази данни, както и отговаря за събирането на всички пътни такси от винетки и такси за изминато разстояние от тежкотоварните автомобили (тол-такси). Като „Оператор“ на системата АПИ отговаря за събирането и разходването на очакваните около 1.3 милиарда лева приходи от такси, платени от български камиони, автобуси и транзитния трафик всяка година.

В допълнение „Операторът“ на системата има достъп и до специализираните списъци с автомобили на МВР, Спешна помощ, Пожарна безопасност и не на последно място списък с автомобилите на Национална служба охрана (НСО).

„Операторът“ на системата определя обхвата и обема на пътища, които да бъдат обложени с такси, както и размера на самите такси за всяко превозно средство.

Какво написа шефът на пътната агенция в сърцераздирателно писмо

Ето го и пълния текст на писмото, което беше показано в ефира на Нова телевизия във връзка с желанието на пътната агенция да преотстъпи системата, която струва на държавата 150 млн лв.:

Законът

Съгласно чл. 10, ал. 10 от Закона за пътищата българската държава в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура” осъществява правомощията на Оператор на Електронната система за събиране на пътни такси. Ролята на Оператор включва отговорността по събирането на всички приходи от пътни такси (електронни винетки и тол-такси), осъществяване на държавен контрол върху цялата електронна система. В този смисъл писмото покана за опериране на системата означава, че държавата ще предаде правото и за “опериране” по закон в частни ръце. Това би дало всички правомощия на частна фирма, независимо коя е тя, да отговаря за събираемостта на всички пътни такси, както и за решенията за тяхното управление.

Конфликт на интереси за милиарди

Един от основните притеснителни аргументи в изтеклото писмо е, че държавата е предала именно на фирмата, която изгражда системата, и да я оперира и да борави с всички приходи, права на достъп и дава възможност на частна фирма да определя и събира тол-таксите в държавата.

Ако се окаже, че съдържанието на писмото е действително до края на седмицата, вероятно премиерът Борисов ще поиска оставките на Управителния съвет на пътната агенция и вероятно за втори път ще поиска оставката и на зам.-министър Николай Нанков, който до този момент изглежда непоклатим.

Припомняме, че зам.-министърът на регионалното министерство веднъж вече “пое политическа” отговорност и подаде оставка, но две седмици след това отново зае своята позиция през задния вход на министерството.
От писмото, разпространено днес, става ясно, че 1.3 милиарда лева (по думи на премиера Бойко Борисов) ще отидат в частни ръце. В допълнение излиза, че държавата ще плати 150 милиона лева за изграждането на системата и след това ще я “подари” на частната фирма за опериране.

150 милиона на вятъра след пореден провал

В началото на 2018 г. след мъчителна процедура за избор на изпълнител беше избрана австрийската фирма “Капш”, която спечели публичния търг с предложена цена от 150 млн. лв. Съгласно договора на фирмата беше даден срок да изгради системата за 7 месеца, след което да проведе сложни технически тестове в продължение на 12 месеца и да докаже безусловно пред държавата, че тол-системата работи без проблеми.

Една година по-късно австрийската фирма изпълнител се провали и не успя да предаде готова система дори след 12 месеца работа. Оказа се, че австрийската компания не само не е готова, но и е притиснала пътната агенция да пуска допълнителни обществени поръчки за елементи, които са нейна отговорност по договор. Такъв е случаят с интернет страницата www.bgtoll.bg, за която се оказа, че австрийската фирма имала задължение да направи само един бутон, а останалата част била отговорност на АПИ.

Подаръци ще има за всички от сърце

В договора за обществена поръчка има заложена клауза, че при несправяне с работата навреме или изработване на неефективна система, избраният изпълнител няма да получи нито стотинка за работата си и в допълнение ще бъде глобен с до 60 млн. лв. заради пропуснатите ползи, които е нанесъл на държавата и българските данъкоплатци.

През декември 2018 след публикация във вестник “Капитал” стана ясно, че пътната агенция не само не е глобила консорциума “Капш трафик солюшънс” ДЗЗД, но и сключва анекс, в който опрощава над 60% от задълженията по договор, които имат австрийците. Цената остава без промяна.

След щедрия подарък и пускането на системата в началото на 2019 г. обаче очаквано имаше серия от проблеми и сривове със системата за електронна винетка, което доведе до масово недоволство в хората. Тогава премиерът се намеси и оставки подадоха Веселин Давидов, който отговаря за електронната система за събиране на такси (член на Управителния съвет на агенция “Пътна инфраструктура”), Антон Антонов, директор на Националното тол-управление и Радослав Николов, съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Кой е виновен – държавата или австрийският строител на системи?

Много хора биха си припомнили българската поговорка “Не е виновен този, който яде баницата, а този който му я дава“. Всъщност обаче ако се проследи историята на австрийската компания “Капш” и нейната репутация, излизат противоречия с тази българска максима.

За това свидетелства случаят в Чехия, в който през началото на април 2019 министъра на транспорта подава оставка, след като барети влизат в офисите на същата тази компания “Капш” и прибират документи и компютри. Претърсването е вследствие на разследване за корупция по високите етажи от антимонополния орган на Чехия във връзка с действия на “Капш” (бел. ред. – Kapsch Traffic) в Чехия за придобиване на права да оперира тол-системата в страната. Главният изпълнителен директор на Капш – Карел Феикс, и директорът на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) – Питър Рафаж, са обвинени в опит да манипулират обществена поръчка и да оперират системата за електронно пътно таксуване в Чехия. По случая се занимава специализираното звено за борба с организираната престъпност в Чехия.

Премиерът на Чехия излезе с публична позиция по темата за австрийската “Капш”, която беше обвинена за корупция свързана с желанието и да оперира системата за електронно пътно таксуване в Чехия

Това, разбира се, не е единственият проект в историята на австрийския “играч” на терена на тол-системи. За справка – през 2016 г. Капш са обвинени и от правителството на Южна Африка за присвояване на 70% от държавния бюджет за пътища в страната, което води до протести и оставка на министъра на транспорта. За 2017 министерството на транспорта в ЮАР отчита над 300 милиона евро загуби в резултат на неплатени такси.

Излиза, че българският данъкоплатец трябва да има едно наум за приложимостта на български поговорки, когато става въпрос на “внос” на тол-системи от страна на компания с противоречевиа репутация.

__________________

Очаквайте подробно разследване на „ТерминалНО” по темата 

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.